buzz

Donald Pleasence als Blofeld You Only Live Twice (1967) Pers: Donald Pleasence Dir: Lewis Gilbert Ref: !YO001HY Photo Credit: [ Danjaq/Eon/UA / The Kobal Collection ] Editorial use only related to cinema, television and personalities. Not for cover use, advertising or fictional works without specific prior agreement
Donald Pleasence als Blofeld You Only Live Twice (1967) Pers: Donald Pleasence Dir: Lewis Gilbert Ref: !YO001HY Photo Credit: [ Danjaq/Eon/UA / The Kobal Collection ] Editorial use only related to cinema, television and personalities. Not for cover use, advertising or fictional works without specific prior agreement The Picture Desk

Blofeld terug bij Bond?

Het was slecht een hint, maar mogelijk maakt aartsschurk Blofeld van het misdaadkartel SPECTRE zijn comeback in de 23ste James Bondfilm, geregisseerd door Sam Mendes.

Scenarioschrijver John Logan herhaalde tijdens een lezing voor de BAFTA, de organisatie van Britse filmmakers, iets wat hij tien jaar geleden ook al had gezegd: „James Bond moet altijd tegen Blofeld vechten.”

De huidige Bondserie met acteur Daniel Craig, die in 2006 begon met Casino Royale, is een ‘prequel’, een terugkeer naar de bron. In Quantum of Solace bleek misdaadkartel SPECTRE nu Quantum te heten, maar ook die organisatie heeft een ‘nummer één’ nodig.

Blofeld hoeft niet beslist met lichtblauw Maojasje, kale schedel, duelleerlitteken, monocle en kat te zijn uitgerust. In Ian Flemings James Bondboeken is hij een man van vele gezichten, in sommige Bondfilms heeft Blofeld hoofdhaar.

Acteur Javier Bardem was in februari in gesprek om de schurk in de volgde Bondfilm te spelen, eerder vertolkten Donald Pleasence, Telly Savalas, Charles Gray, en Max von Sydow Blofeld. Hij werd het laatst in 1981 gesignaleerd, toen Roger Moore hem met rolstoel in een schoorsteenpijp dumpte in For Your Eyes Only, maar dook twee jaar later met sikje op bij rivaal Sean Connery’s Never Say Never Again.

Oscarregels scherper

Opnieuw scherpt The Academy de regels voor de Oscars aan. Cocktailparty’s en recepties, toast en diners met de sterren, ‘meet-and-greets’, panels en Q en A’s om een film te promoten; het wordt allemaal verboden. Althans, vanaf het moment dat de nominaties bekend worden – in 2012 op 24 januari – tot de dag dat de ruim zesduizend leden van de Academy stemmen: 21 februari. De lobbyregels voor de periode voorafgaand aan het bekendmaken van de nominaties zijn juist versoepeld.

Trailers moeten beter

‘Trailerpark’ is het nieuwe toverwoord in een eeuwige strijd om meer aandacht voor nieuwe Nederlandse films. Trailers maken is een kunst, die verder gaat dan even de film samenvatten met een sonore stem eronder. Daarom lanceren diverse brancheorganisaties, waaronder het EYE Film Instituut Nederland, morgen op het Nederlands Film Festival een aanmeldingsronde voor de masterclass Trailerpark waar nieuwe talenten op het kruispunt van film en marketing zich kunnen melden. De masterclass zelf vindt begin 2012 plaats, en de eerste resultaten zijn niet lang daarna in de biosccop te zien.

Voetbalfilm

Paula van Oest (Black Butterflies) gaat een Aan de Bal verfilmen, maakte distributeur Benelux Film Distributors zondag bekend. De voetbalfilm, naar een kinderboek van Lieneke Dijkzeul, gaat over twee Afrikaanse dorpstalentjes wier vriendschap op de proef wordt gesteld in de harde voetbalwereld. Voetbalfilms zijn populair. Volgende maand komt All Stars: Old Stars in de bioscoop.

Dronken Doyle

De beroemde cameraman Christopher Doyle is in Nederland om het twintigjarig bestaan van Filmbedrijf Fortissimo Films op te luisteren. Dat bevalt hem uitstekend. Tijdens een publiek interview in De Balie in Amsterdam, zo meldt filmsite cineville.nl, verkeerde de legendarische cameraman in aangeschoten staat, waardoor hij er niet in slaagde vragen te beantwoorden. „Het is allemaal de schuld van Freddy Heineken”, aldus Doyle, wijzend naar zijn bierglas. „Ik drink dit al sinds mijn zevende en ik wist nooit dat er een echte Freddy Heineken bestond. Totdat hij stierf en mijn hele website gevuld was met condoleances aan oom Freddy.”

Nadere toelichting op het meesterwerk In the Mood for Love dat hij met regisseur Wong Kar Wai maakte, wenste Doyle niet te geven. „Deze film is een proces. Er is geen antwoord of conclusie, die twee zaken raken elkaar niet eens aan in de film. De titel kwam ook pas achteraf, net zoals bij Chunking Express bijvoorbeeld.”