Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Media

Hyves staakt strijd met Facebook om aantal leden

Hyves gaat niet langer de strijd aan met andere sociale netwerken om het aantal leden. Dat zegt directeur Marc de Vries van het Nederlandse netwerk vanmiddag in NRC Handelsblad.

De Vries zegt tegenover NRC-redacteur Jan Benjamin:

“De wedstrijd om de meeste accounts kunnen we toch nooit winnen. Facebook wordt te groot. Over drie tot vijf jaar, zeiden wij al in 2008, is Facebook overal nummer één.”

Vorige maand was de site van Facebook in Nederland voor het eerst iets populairder dan Hyves. Dat maakt Hyves de nummer twee – in bezoekers, nog niet in aantal Nederlandse leden en tijd die mensen doorbrengen op het netwerk. Hyves heeft 9,7 miljoen leden, Facebook vijf miljoen.

Vanmiddag heeft Hyves de vormgeving van z’n website vernieuwd. Maar dat is niet het enige: Hyves presenteerde ook een vernieuwde strategie.

Volgens Hyves wordt de inhoud belangrijker dan het aantal leden. Hyves koppelt zijn enorme bereik aan de krantensites van eigenaar Telegraaf Media Groep, dat het sociale netwerk tien maanden geleden overnam. “Een nieuwe stap in de geschiedenis van Hyves, een volgende fase in sociale media”, zegt De Vries in NRC.

Het netwerk wil “lokaal relevanter” zijn. De Vries:

“Dat is ook lastiger te kopiëren voor internationale spelers. Zo behouden wij onze eigen plek.”

Samenwerking met Spits

De Vries denkt dat mensen ‘socialemediamoe’ worden en zoeken naar verdieping en niet naar meer connecties. Een van de manieren daartoe is een structurele samenwerking met Spits. De gratis krant, net als Hyves eigendom van TMG, gaat nieuws leveren bij de thema’s die het meest worden besproken op het netwerk.

Hyves houdt bij welke actuele onderwerpen mensen het meest noemen in hun zogenoemde wie-wat-waars (de statusberichten waarin gebruikers schrijven wat hen bezighoudt), maar ook in hun persoonlijke berichten op Facebook en Twitter (als mensen die hebben gekoppeld aan hun Hyves-account). Zo’n thema kan de voetbalwedstrijd van gisteren zijn, de eerste najaarsstorm of een aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden.

Ook samenwerking met Telesport

Naast de samenwerking met Spits doet Hyves ook dingen met de afdeling Telesport van dagblad De Telegraaf (op hyves.nl/voetbal). In de toekomst moet ook een samenwerking van de grond komen met Dichtbij.nl, het lokale-nieuwskanaal van TMG.

Daarnaast moeten mensen met een Facebook- of Twitter-account in de toekomst ook daarmee kunnen inloggen op Hyves. Volgens De Vries heeft 60 procent van de Hyvers ook een account op Facebook.

“Wij geloven dat wij complementair en onderscheidend kunnen zijn. Anders halen wij natuurlijk niet het Paard van Troje binnen.”

Lees het achtergrondverhaal ‘Vernieuwde Hyves wil lokaal relevant zijn naast Facebook’ van Jan Benjamin vanmiddag in NRC Handelsblad. Of lees het artikel in de digitale editie. (alleen voor abonnees)