We keren onszelf tot december nog niets uit

Geboren ondernemer Tom van Bokhoven. Oprichter en eigenaar van Green Claim, waar vliegtuigpassagiers met vertraging hun claims kunnen laten regelen. Zij mogen vervoglens zelf kiezen hoeveel geld ze betalen voor deze service. Foto: Peter de Krom
Geboren ondernemer Tom van Bokhoven. Oprichter en eigenaar van Green Claim, waar vliegtuigpassagiers met vertraging hun claims kunnen laten regelen. Zij mogen vervoglens zelf kiezen hoeveel geld ze betalen voor deze service. Foto: Peter de Krom

Naam: Tom van Bokhoven Leeftijd: 27 jaar Studie: Bouwtechnische bedrijfskunde (HBO) en Management, Economie en Recht (HBO)Bedrijf: Green Claim

Jouw bedrijf dient schadevergoedingen in bij vliegtuigvertragingen. Zelf bedacht?

„Ja, ik kwam op het idee toen ik tijdens een vakantie twee uur op een vliegtuig moest wachten. Uit verveling zocht ik uit wat de rechten zijn van vertraagde passagiers. Je kunt tussen de 250 en 600 euro terugkrijgen, maar dat weet bijna niemand. Met Green Claim claimen we nu ruim honderdduizend euro per maand.”

Sinds afgelopen zomer mogen klanten zelf bepalen hoeveel ze jullie betalen, waarom doen jullie dat?

„Omdat we op die manier de meeste mensen bereiken. Het concept zelf is niet nieuw trouwens: er bestaat bijvoorbeeld al een café waar je na het drinken bepaalt wat je betaalt en de band Radiohead liet fans zelf beslissen hoeveel ze over hebben voor een cd. Maar dit is de eerste online dienst die zo werkt. Van tevoren geloofde niemand dat klanten anoniem achter hun computer zouden betalen. Zelfs mijn twee compagnons verklaarden me voor gek toen ik het voorstelde.”

Kreeg je gelijk?

„Ja, al op de eerste dag doneerden klanten best grote bedragen. Er is nog niemand geweest die niets betaalde.”

Maken jullie meer of minder winst?

„Tot nu toe betalen klanten gemiddeld evenveel als toen we nog een vast percentage vroegen. Maar voor ons is het leuker omdat het echt een blijk van waardering is.”

Hoe verklaar je dat klanten toch betalen ook al hoeft het niet?

„Mensen zijn geneigd evenredig terug te doen wat ze hebben ontvangen. Als wij veel geld voor hen terughalen, kunnen zij het niet aan zichzelf verantwoorden ons niets te betalen.”

De anonimiteit van de computer blijkt geen probleem?

„Dat ondervangen we door heel persoonlijk contact met klanten te onderhouden. We krijgen dan ook uitgebreide verslagen van de ellende die mensen meemaken op het vliegveld: dat ze 24 uur moesten wachten op hun vliegtuig omdat een stewardess zich had verslapen of dat ze na een lange vertraging ook nog eens een enkel braken toen ze over hun bagage struikelden.”

20 procent van jullie winst gaat naar milieuvriendelijke projecten. Waarom?

„Ik vind dat als onze generatie een bedrijf begint, het maatschappelijk verantwoord moet zijn. Wij hebben de mogelijkheid het anders in te richten en vanaf het begin rekening te houden met minder winst. De naam Green Claim blijkt ons overigens ook tegen te werken omdat mensen denken dat we aan greenwashing doen.”

Maar jullie doen je niet groener voor dan jullie zijn?

„Nee. Ik ben echt gek op natuur. Elke keer als ik bij mijn ouders in Brabant kom, plant ik een paar vierkante meter varens omdat ik dat zulke mooie planten vind met hun ranke blaadjes en een krul die omhoog gaat. Ik ga door totdat het hele veld vol staat.”

Ben je al rijk?

„We hebben afgesproken onszelf niets uit te keren tot december, ook al is onze omzet nu boven verwachting goed. Een nieuw bedrijf is vooral de eerste drie jaar heel hard werken. Je hebt geen vrije tijd en je verdient geen reet omdat je alle winst weer in het bedrijf investeert.”

Klinkt helemaal niet leuk.

„Het is juist heel gaaf omdat je iets bouwt dat eerst niet bestond. We maken dagen van zestien uur, maar zo voelt het niet omdat het zo leuk is. Er bestaat een beeld van ondernemers dat het sjacheraars zijn. Dat als je geen beroep hebt geleerd, je dan maar gaat ondernemen. . Als ik moest kiezen tussen tienduizend euro per maand verdienen als werknemer of Green Claim zonder iets te verdienen, koos ik voor het laatste.”