Recessie krijgt geen vat op modemerk Zara

Het Spaanse bedrijf Inditex, het bedrijf achter modemerk Zara, groeit over de hele wereld ondanks de recessie. „Wij blijven groei zoeken.”

Al jaren is het nagenoeg onmogelijk een grote Spaanse winkelstraat in te lopen en géén winkel van Inditex tegen te komen. De kledinggigant – in Nederland vooral actief met zijn vlaggenschip Zara – baat in thuisland Spanje ook nog honderden winkels uit met de merken Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, ZARA HOME en Uterqüe.

Toch wordt de thuismarkt steeds minder belangrijk voor het bedrijf uit Galicië. In de vanochtend gepresenteerde halfjaarcijfers krimpt het Spaanse aandeel in de totale verkopen van 28 naar 26 procent. Azië en Australië werden daarentegen belangrijker voor Inditex. Samen zijn die twee regio’s nu verantwoordelijk voor 17 procent van de verkopen (tegen 15 procent in de eerste helft van 2010). Het aandeel dat de rest van Europa en de Amerika’s bijdragen bleef met respectievelijk 45 en 12 procent gelijk.

Inditex opende in de eerste helft van dit jaar 117 nieuwe winkels in 35 landen. Volgens Inditex-topman Pablo Isla is het dankzij deze strategie van ,,multi-concept, multi-growth” dat de totale verkoop met ruim 12 procent kon stijgen, tot 6,2 miljard euro. De nettowinststijging was met 14 procent bijna twee keer zo hoog als verwacht. Mooie cijfers in vergelijking met concurrent Esprit. Dat bedrijf melde vorige week een winstdaling van 98 procent en verwacht een omzetdaling van 5 procent.

Isla nam begin dit jaar het roer over van Inditex-oprichter Amancio Ortega, die op 75-jarige leeftijd met pensioen ging. Ortega begon in 1963 samen met zijn toenmalige echtgenote Rosalía Mera jurken en lingerie te maken. Aanvankelijk verkochten ze deze vanuit hun woonkamer, later vanuit hun eerste Zara-winkel in La Coruña. Een kleine halve eeuw later is Inditex met ruim 5.000 winkels actief in 78 landen. Ortega zelf is de rijkste man van Spanje.

Het bedrijf blijft wereldwijd groeimarkten zoeken, vertelde Isla vanochtend in een conference-call met pers en analisten. Onlangs boorde Inditex al de Australische markt aan met Zara-winkels in Sydney en Melbourne. De komende maanden moeten Zuid-Afrika, Peru, Azerbajdzjan, Georgië en Taiwan volgen. Het is volgens Isla voor Inditex geen belemmering dat voor winkels op het zuidelijk halfrond een wintercollectie moet worden gemaakt terwijl het op het noordelijk halfrond hartje zomer is. „We kunnen de collecties daar net zo snel leveren en laten rouleren als hier.”

Daarnaast wordt Inditex steeds actiever op internet. Begin deze maand opende de webwinkel van Zara in de Verenigde Staten. Net als directe concurrent H&M zal het de kleren daarbij gratis bezorgen en ook kosteloos weer innemen.

Spaanse consumenten kunnen sinds 2007 online bestellen bij Zara. In andere Europese landen werden de webwinkels vorig jaar geopend. Begin deze maand kwamen hier de andere Inditex-merken bij. Het tekent dat Spanje en Europa ondanks de slechte economische vooruitzichten van belang blijven. De deze zomer opgelaaide Europese schuldencrisis lijkt de vraag naar Inditex’ goedkope consumentenkleding vooralsnog niet sterk te raken, stelde de CFO van het bedrijf vanmorgen. De ruwe handelscijfers over de eerste zes weken van het tweede semester, toen de eurocrisis nieuwe hoogtepunten bereikte, zagen er beter uit dan vorig jaar.