Dachser leeft van voorzichtige klanten

Wat betekenen de plannen van het kabinet voor bedrijven? De transporteur: „Meer asfalt is essentieel.”

Aat van der Meer, directeur van Dachser Nederland: "Ze zeggen niet voor niets: zonder transport staat alles stil." Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold, Beeldbewerking Fotodienst NRC waddinxveen voor serie economie aad van der meer hoofd dachser nederland foto nrc rien zilvold
Aat van der Meer, directeur van Dachser Nederland: "Ze zeggen niet voor niets: zonder transport staat alles stil." Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold, Beeldbewerking Fotodienst NRC waddinxveen voor serie economie aad van der meer hoofd dachser nederland foto nrc rien zilvold

Op de Spaanse camping werd die avond champagne opengetrokken. Vier jaar geleden haalde Aat van der Meer ’s ochtends bij het campingwinkeltje nog broodjes voor zijn gezin. ’s Middags vloog hij op en neer naar Duitsland om een presentatie te houden voor het bestuur van Dachser, ’s avonds keerde hij als de gloednieuwe algemeen directeur van Dachser Nederland op de camping terug.

Van der Meer werkte op dat moment nog maar een paar maanden bij de logistieke dienstverlener Dachser, als vestigingsmanager in Waddinxveen. De 49-jarige algemeen directeur is inmiddels ook verantwoordelijk voor de drie Belgische vestigingen. In Nederland is een derde filiaal op komst, ergens bij Emmen of Meppel.

Het gaat goed met het van oorsprong Duitse familiebedrijf Dachser, dat zich behalve met weg-, lucht- en zeetransport ook met goederenopslag bezighoudt. De omzet in Nederland verdubbelde de afgelopen vijf jaar van 33 naar 66 miljoen euro. De wereldwijde omzet van Dachser bedraagt 3,8 miljard euro.

Transportbedrijven hebben het toch juist moeilijk door de crisis, omdat er minder vracht te vervoeren is?

„Klanten hebben geen geld meer om grote voorraden aan te leggen. Zendingen worden kleiner. Als een klant een volle vrachtwagen bestelt en er drie maanden over doet om al die producten te verkopen, lijdt hij drie maanden verlies. Want hij moet wél meteen betalen. Daarom zegt hij nu vaker: doe maar vier of vijf pallets. En een week later weer. Dat werkt in ons voordeel, want Dachser is gespecialiseerd in het transport van ladingen van één tot acht pallets.”

Aha, dus u heeft baat bij een zwakke economie?

Lacht. „Nou, ook ík zou het fijn vinden als de markt stabiliseert. Maar het klopt dat wij tijdens de crisis onze kansen hebben benut. Veel klanten deden de logistiek zelf, terwijl ze daar niet in uitblinken. Zij zijn goed in het op de markt brengen van nieuwe producten. Logistiek hing er maar een beetje bij. In de crisisperiode gingen klanten kritischer naar hun huishoudboekjes kijken, en wij konden ze daarbij helpen. Ofwel door ze te adviseren bij het logistieke deel ofwel door de hele logistieke keten van ze over te nemen. Bedrijven bespaarden op die manier geld en ons leverde het extra handel op.”

Ook kon Dachser de schade beperken doordat het bedrijf expediteur is: het bezit geen vrachtwagens en heeft geen chauffeurs in dienst. „Wij huren zo’n 150 chauffeurs in, die vrijwel elke dag voor ons rijden. De trucks huren we van transporteurs, de trailers zijn van ons”, zegt Van der Meer. Dat betekent: variabele kosten en geen zorgen over stilstaande vrachtauto’s en chauffeurs die zich vervelen.

Dachser is in 1975 opgericht. Het bedrijf zat in Duitsland en in enkele omringende landen. In de loop van de jaren is Dachser een „wereldbedrijf” geworden, zegt Van der Meer, doelend op vestigingen in bijna alle Europese landen, China, de VS, Brazilië, Mexico. „Dat was onontkoombaar, aangezien veel bedrijven hun productie de afgelopen jaren naar lagelonenlanden hebben verlegd.”

Tien jaar geleden opende Dachser zijn eerste vestigingen in China, nu zijn dat er achttien. Inmiddels richt het bedrijf zich op het volgende land: India. „Omdat we weten dat daar een enorme productiemarkt gaat ontstaan, zeker als China straks minder interessant wordt. De vraag is hoe lang het daar nog goed gaat: er komt een moment dat mensen niet meer accepteren dat ze zo weinig verdienen. En dan gaan bedrijven weer naar een goedkoper land.”

Veel internationale invloeden. Maar wat doet de Nederlandse overheid voor de transportsector?

„Met Camiel Eurlings (CDA-minister van Verkeer en Waterstaat tijdens Balkenende IV, red.) kwam er meer aandacht voor de logistieke sector. Hij was voor meer asfalt, drukte het verbreden van wegen door. Zijn opvolger, Melanie Schultz van Haegen, gaat daarmee door. Gelukkig, want asfalt is essentieel voor een economie. Kijk naar de stroken waar alleen vrachtverkeer mag rijden. Voor onze tak is dat super. Ze zeggen niet voor niets: zonder transport staat alles stil. Als vrachtauto’s in de file staan, levert dat economisch enorm veel schade op.”