Boeken betasten

Terwijl wij in Nederland prutsen met illegale downloads, videotheken, dvd-bakken en UPC’s peperdure on-demand-winkel maken miljoenen Amerikanen gebruik van Netflix. Die sturen sinds 1998 dvd’s op, maar geven ook de mogelijkheid om films direct via de laptop te bekijken. Voor een vast bedrag ongelimiteerd films kijken, zonder te downloaden. Streamen heet die techniek, en het is een stuk goedkoper en toekomstbestendiger dan het afhalen danwel opgestuurd krijgen van dvd-tjes. Dat realiseerden ze zich bij het beursgenoteerde Netflix ook. Dus verhoogden ze de prijs van het standaardabonnement (waar dvd's opsturen onderdeel van is) met zes dollar, om ervoor te zorgen dat mensen zouden overstappen naar een goedkoper streaming-abonnement. Dat nieuws viel verkeerd en de beurskoers van Netflix daalde met 19 procent. ‘I messed up’, schreef de CEO op zijn blog. Om toch op de toekomst voorbereid te zijn, stoot hij nu het dvd-gedeelte af naar een nieuw bedrijf. Netflix verzorgt nu alleen nog streaming films. Hoort u dat, beste medelander? Terwijl wij hier aanklooien met technieken uit de vorige eeuw en onze distributierechten niet op orde zijn, zetten ze in de Verenigde Staten volledig in op streamen. De dvd gaat dood. Zoveel is duidelijk.

Ondertussen zijn aan de andere kant van de oceaan boeken ook al aan de beurt. Amazon en Google bouwen allebei aan een streaming service voor boeken. Voor een vast bedrag per maand literatuur op je tablet lezen, zonder downloads. Betekent dit dan ook de dood van papieren boeken? Nee joh!

Afgelopen maandagavond in de Amsterdamse PC Hooftstraat. De legendarische Duitse uitgever Benedikt Taschen opent daar een nieuwe boekenwinkel. Hij staat bekend om zijn luxe en prachtig vormgegeven boeken. In een interview met NRC Weekend vertelde Taschen dat hij zijn winkels als etalages ziet. Het publiek loopt rond, vergaapt zich aan The Big Book of Breasts of een overzicht van Van Goghs werk en koopt dan later online. Taschen loopt hoe dan ook binnen. Bij de opening negeerde ik het publiek dat zich zo strategisch mogelijk voor de camera’s van RTL Boulevard en Filemon Wesselink positioneerde – ik bekeek en betastte de boeken. De covers van leer en hout, de pagina’s van een halve meter breed, de knuffel die aan Terry Richardsons boek hing: met z’n allen zongen ze het overlevingslied van het boek. Zolang briljante vakmensen als Taschen het papier gebruiken als een medium dat zich prachtig leent voor vormgeving, kan Amazon streamen wat ze wil, de drukpers blijft toch draaien. De toegevoegde waarde van een glanzend schijfje is nul, maar het knisperen van mooi papier, dat is kunst.