Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Virtuoos realistisch tekenaar van sexy detectives

Hij stond op het punt internationaal door te breken in de grote striplanden Frankrijk en Amerika. „Ik dacht: ik ben er.”

Snelle stijloefening van Oosterveer voor 'Spider-Island: Deadly foes'
Snelle stijloefening van Oosterveer voor 'Spider-Island: Deadly foes'

Zijn dromen waren dit jaar aan het uitkomen. Een aflevering van een Spider-Man-serie tekenen voor de roemruchte stripuitgever Marvel, een eigen stripserie krijgen in Amerika en gaan werken met de Franse grootheden Olivier Vatine en Daniel Pecqueur. Die Fransen belden hem zelf. „Ik viel van mijn stoel”, zei Minck Oosterveer. Het zal er allemaal niet van komen. Zaterdag kwam de 50-jarige tekenaar om het leven bij een motorongeluk.

In de Nederlandse stripwereld was het moeilijk om aan de bak te komen, maar internationaal ging het hem voor de wind. Nog maar tien dagen geleden vertelde hij het uitgebreid in zijn huis in Dordrecht, in een interview dat afgelopen donderdag in deze krant stond. Het was wachten tot de deal met de Amerikaanse stripuitgever Dynamite Entertainment helemaal rond zou zijn: hij ging de strip The Shadow tekenen.

„Als er iets is wat ik wil, dan is het dit”, had hij tegen zijn agent gezegd. „The Shadow is een klassieke crimefighter, geen superheld. Helemaal mijn ding. Mijn tekenstijl is pulpachtig, nogal zwart, met veel schaduw en contrasten. Voor dat soort detectiveverhalen is mijn stijl erg geschikt. Ik hou ook van dat soort verhalen. Van de sfeer, het ouderwetse, mannen met gleufhoeden en vrouwen met decolletés.”

Tussen 1996 en 2007 tekende Oosterveer een dagelijkse avonturenstrip voor de Telegraaf rond mooie, vrouwelijke detectives, eerst Zodiak en later Nicky Saxx, met zijn vaste scenarist Willem Ritstier. Het duo maakte daarna voor stripblad Eppo ook de western Ronson Inc. en De Kronieken van de Buitenring, een spin-off van de populaire reeks rond Storm, waarvan afgelopen week het eerste deel in de boekhandel verscheen.

Eerder dit jaar kreeg Oosterveer de Stripschapprijs voor zijn hele oeuvre. Oosterveer werd daarbij geprezen voor zijn realistische stijl die hij als een van de weinigen in Nederland nog hanteerde. Het was niettemin alsof de jury niet goed raad wist met zijn on-Nederlandse virtuositeit. Zijn fantastische lijnvoering had best royaler gewaardeerd mogen worden.

De sexy detectives tekende Oosterveer met veel plezier. „Decolletés werden echt mijn handelsmerk. Ik speelde daar bewust mee. Mensen vonden dat aantrekkelijk en ik merkte dat ik er goed in was”, zei hij. Dat ging tot het tekenen van opstaande tepels bij vrouwen in contour. „Ze dragen geen bh en het schuurt van binnen. Dan krijg je dat. Ik tekende sporadisch ook een zogeheten nipple slip. Bij de Telegraaf werd dat ook aangemoedigd.”

In The Spirit van Will Eisner zie je al veel van dat soort femmes fatales, voegde Oosterveer daaraan toe. Die crime noir uit de jaren veertig rond een stoere misdaadbestrijder met vierkante kin was een van zijn inspiratiebronnen. Net als het werk van Alex Raymond (Rip Kirby) en Milton Caniff (Steve Canyon). „Van hen ben ik echt een enorme fan”, zei hij, glunderend en met alle bewondering die jongetjes voor hun helden koesteren.

In 2008 debuteerde Oosterveer in de VS met een zombiestrip en een jaar later begon zijn samenwerking met de beroemde scenarist Mark Waid, hetgeen resulteerde in twee delen van The Unknown. Er meldde zich in januari een Amerikaanse agent, die hem wilde vertegenwoordigen en die ervoor zorgde dat hij in juni bij de grootmachten DC Comics en Marvel op bezoek kon. „Op dat moment dacht ik wel: ‘Ik ben er. Ik heb het gemaakt.’ Bij Marvel wilden ze me aan Black Panther zetten, bij DC aan Batman. Maar zo snel gaat dat niet in Amerika. Ach, dat komt nog wel eens. We houden contact.”

Ondertussen wilde Minck Oosterveer dolgraag aan The Shadow beginnen. „Alleen mijn gage per pagina moet nog afgesproken worden.” Hij grijnsde erbij van geluk, van oor tot oor.