Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

Games

Het speelse tijdperk

De wereld heeft meer Eric Zimmermans nodig. Afgelopen donderdag opende deze Amerikaanse gamedesigner, wetenschapper, kunstenaar en schrijver de Hilversumse conferentie Think Design Play. Honderden gamegeleerden, ontwerpers en andere geïnteresseerden van over de hele wereld praatten elkaar bij over games en ‘playfulness’ - speelsheid.

Zimmerman is intens en flamboyant tegelijk. Een typische New Yorkse intellectueel: beetje klein, bril met zwaar montuur en dikke glazen, stoppelbaard, kort kroeshaar. Hij maakte alles van commerciële games tot artyfarty kunstinstallaties, en kan zijn gedachten over het medium scherp en in een mitrailleurtempo verwoorden. Op Twitter vertelde hij eerder dat hij zich voorbereidt op zijn hyperactieve praatjes door „zijn lichaamsgewicht in koffie tot zich te nemen.”

Gedurende zijn speech sloeg Zimmerman in een standaardwerk over kunsttheorie willekeurige bladzijdes open en verving hij het woord ‘kunstenaar’ in ‘gamedesigner’. Niet alleen bleken de diverse gedachtengangen zonder uitzondering van toepassing, ze leverden ook verrassende inzichten en perspectieven op.

Maar drie kwartier bleek te lang om het alleen te hebben over kunstbeschouwing. Zo observeerde hij dat het medium in rap tempo uitgroeit tot de dominante cultuurvorm van de komende eeuw. Volgens Zimmerman betreden we na het industriële tijdperk en het informatietijdperk nu de ‘ludic age’, het speelse tijdperk.

En hij is optimistisch. De grote problemen van onze tijd, bijvoorbeeld in de economie en het milieu, zijn allemaal systeemcrises. Games zijn goed in het modelleren en overdragen van de werking van systemen, ze trainen ons in systeemdenken. Dat komt als geroepen.

Zo ook de state of mind van spelen. Vrijwel alles is gebaat bij een speelse blik, die creatief en oplossingsgericht denken faciliteert, zei Zimmerman.

Hij sloot af met een demonstratie van een nieuw kaartspel: The Meta Game. Iedereen op de conferentie kreeg een stapeltje speelkaarten en mocht anderen uitdagen om een minidebat te voeren, over belangrijke en minder belangrijke namen uit de gamegeschiedenis. De komende dagen zou blijken dat games zelfs de kracht hebben om een wetenschappelijke conferentie leuk te maken.

Niels ‘t Hooft

In deze rubriek schrijven freelance journalist Niels ’t Hooft en gamewetenschapper David Nieborg elke week over games