Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

Kranten

Boeken in eigen beheer

Omdat het zo moeilijk is om een boek uitgegeven te krijgen bij een erkende uitgeverij, is de verleiding voor veel aspirant-schrijvers groot om op zoek te gaan naar een alternatief. Er bestaan tal van aanbiedingen die handig inspelen op deze verleiding. De klassieke variant is een uitgave in eigen beheer. Als geen enkele uitgeverij je boek wil hebben, kun je altijd zelf naar een drukkerij stappen. Zij laten hun persen wel draaien. Als je maar betaalt.

Een ander alternatief is printing-on-demand. Je boek staatdan als trailer of teaser op internet. Het eerste hoofdstuk is bijvoorbeeld gratis beschikbaar. Een nieuwsgierige lezer kan het volledige boek tegen betaling bestellen. Het is een sympathieke manier om de bossen te sparen, want veel verder dan het ene exemplaar dat je moeder bestelt zal het niet gauw komen. En dan zijn er natuurlijk gespecialiseerde sites die je beloven dat je voor een geringe prijs meer bezoekers op je pagina krijgt. Het principe blijft hetzelfde. Je betaalt voor je ijdelheid.

Daarom heet dat allemaal vanity press. Elke kenner ziet dat al aan het logo op de rug. En dat is precies waarom het niet werkt. De boekenredacties van kranten worden overspoeld met uitgaven in eigen beheer, maar het vanity press-logo is op zich al een doorslaggevende reden om het boek door de papierversnipperaar te halen. En hoe ga je een publiek vinden voor al die dozen vol met exemplaren van jouw boek als niemand het bespreekt behalve een bevriende blogger en geen boekhandel het inkoopt behalve de boekhandel om de hoek waar je zelf altijd komt en waar ze je uit medelijden toestaan om in een hoekje een stapeltje van vijf exemplaren neer te leggen?

Wie een uitgave in eigen beheer als een serieuze optie beschouwt, vergeet dat een uitgeverij veel meer is dan een drukker. Sterker nog, het drukwerk besteden ze uit. Alles wat ze wel doen, heb je broodnodig om ook maar een voet aan de grond te krijgen. En dat zijn dingen die je onmogelijk allemaal zelf kunt doen. Van redactie tot correctie. Van marketing tot distributie. Er zit een professionele publiciteitsafdeling die al haar contacten gebruikt om je boek via de juiste kanalen onder de aandacht te brengen.

Maar het belangrijkste is misschien nog wel het logo. Een gevestigde uitgeverij is e en commercieel bedrijf dat wordt gerund door capabele professionals met een schat aan kennis en ervaring. Wanneer zij het aandurven om een commercieel avontuur aan te gaan met jouw boek, geldt dat niet als garantie voor kwaliteit maar wel als een sterke aanbeveling. Hun logo is een keurmerk. Zonder dat kom je nergens.

Ilja Leonard Pfeijffer