'Ik werk nooit meer voor een groot bedrijf'

Jan Six (33), eigenaar van Jan Six Fine Art in Amsterdam. De liefde voor Oude Meesters zit hem in het bloed: zijn verre voorvader Jan Six (1618-1700) was vriend en mecenas van Rembrandt. Hij vertrok in 2009 bij veilinghuis Sotheby’s om zijn eigen kunsthandel te beginnen. Six in acht begrippen.

Amsterdam 12-9-2011 Jan Six Foto NRC H'Blad Maurice Boyer
Amsterdam 12-9-2011 Jan Six Foto NRC H'Blad Maurice Boyer

Eerste baan

„Sous-chef bij restaurant Van Beeren in Amsterdam. Ik begon met afwassen, maar mocht al snel de koude kant doen: salades en toetjes. Later heb ik ook nog bij The Movies in de keuken gestaan. In het restaurant heb ik veel geleerd dat me later van pas is gekomen: discipline, samenwerken en gewoon accepteren wat de baas je opdraagt. Ik heb zelfs serieus overwogen om chef-kok te worden, maar uiteindelijk heb ik toch voor de kunst gekozen.”

Leermeester

„Richard Charlton-Jones, mijn collega bij Sotheby’s in Londen. Hij vroeg me wat nog nooit iemand me had gevraagd: ‘Denk je dat werken met Oude Meesters iets voor jou is?’ Door mijn familiegeschiedenis dacht ik dat het zo’n beetje op mijn voorhoofd stond getatoeëerd, maar pas toen ben ik daar serieus over gaan nadenken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik dit écht wil. Ik voel me thuis bij de Oude Meesters.”

Kostbaarste bezit

„In de eerste plaats mijn bibliotheek. Zonder mijn kunstboeken kan ik mijn vak simpelweg niet uitoefenen. Daarnaast een schilderij uit de zestiende eeuw dat ik kocht op een veiling in Wenen. Het is vermoedelijk van een leerling van Titiaan en het stelt een oude man voor die een schedel vasthoudt – hij draagt als het ware zijn eigen dood met zich mee. Ik vind dat zó mooi. In de dood zijn we allemaal gelijk, dat is de boodschap die ik in dat schilderij zie.”

Mobiel

„Ik heb een Blackberry, maar ik ben een beetje een oude ziel. Laatst heb ik iemand met vulpen een ouderwetse brief geschreven, wie doet dat nou nog?”

Familie

„Het zou onrealistisch zijn om te zeggen dat ik geen voordeel heb gehad van mijn familienaam. Ik heb iets makkelijker ingang bij musea en verzamelaars. Aan de andere kant: voor Nederlandse begrippen heeft de familie een unieke collectie, maar in het buitenland kijken ze er echt niet zo van op. Er zijn wereldwijd talloze privécollecties die minstens zo bijzonder zijn.”

Keerpunt

„Na het begin van de kredietcrisis wilde Sotheby’s plotseling de kleinere vestigingen sluiten, waaronder Amsterdam. Collega’s van in de vijftig, met gezinnen, die al jaren voor Sotheby’s werkten, zouden plotseling op straat komen te staan. Toen heb ik tegen mezelf gezegd: ik ga nooit, nooit meer voor zo’n groot, corporate bedrijf werken. Ik heb ontslag genomen en ben voor mezelf begonnen.”

Commercie

„Ik ben commercieel genoeg om te kunnen bestaan, maar aan de andere kant heeft mijn clientèle een voorkeur voor de minder commerciële ‘academische’ schilderijen, bijvoorbeeld mythologische voorstellingen of portretten. In ieder geval niet de standaard stillevens en landschapjes die relatief makkelijk verkopen. Dat soort werk interesseert mij ook minder.”

Werk/privé

„Oude Meesters koop ik in principe altijd met het idee om ze ook weer te verkopen. Zelf verzamel ik hoofdzakelijk moderne kunst. Dat is wel zo eerlijk tegenover mijn klanten, al is het maar om de indruk te vermijden dat ik de mooiste werken voor mezelf houdt. Van moderne kunst weet ik praktisch niets, ze kunnen me van alles wijsmaken, maar een voordeel is wel dat je nog eens met de kunstenaar kunt praten.”

Johan Faber