Voor een vrouw weet ik gênant veel van muziek

Roosmarijn Reijmer (32) was de eerste vrouwelijke muzieksamensteller bij Radio 3FM en won in 2008 de Radiobitches Award voor Aanstormend Talent. Ze is nu de vaste presentator van avondshow 3voor12. „Ik ben geen filegiechel.”

Knoppenduwers

„Eerst wilde ik Madonna worden. Maar ik kwam er snel achter dat ik niet zo geschikt was als zangeres. Ik bedacht dat ik dan maar achter de schermen in de muziek wilde werken. Het liefst bij de radio, maar in eerste instantie niet als dj. Meisjes zijn geen echte knoppenduwers hè. Ik heb nooit een meisje ontmoet dat op haar zolder introotjes aan het volpraten is, terwijl alle mannen hier bij Radio 3FM op die manier zijn begonnen. Ik kwam regelmatig bij een opgeschroefde hobbyzender A-FM in de regio Hilversum en viel daar een keer in omdat er een gat was. Als je eenmaal liedjes mag verkopen op de radio, ben je verkocht. Pas toen ben ik ook thuis gaan oefenen.”

Radionerd

„Mijn broer is vijf jaar ouder dan ik en hij was wel een echte radionerd vroeger. Hij presenteerde bij de lokale omroep en maakte thuis ook radio. Dan deed hij in zijn kamer de aankondigingen en hing hij voor mij een box op in mijn kamer.”

One of the guys

„Bij 3FM vroegen ze me voor hun interne opleiding omdat ik liefde voor muziek uitstraal en als vrouw toch one of the guys ben op de radio. Luisteraars kunnen me serieus nemen. Ik ben geen filegiechel, een meisje dat de files voorleest en met de dj meelacht. Ik kreeg vroeger al mot op de basisschool omdat een klasgenootje zei dat I Think We’re Alone Now van Samantha Fox was, in plaats van Tiffany.

„Het is niet alsof ik een heel hitdossier heb opgegeten, maar voor een vrouw weet ik gênant veel van muziek. Mijn moeder had altijd de radio aan; ik ken onmogelijk veel nummers van Veronica’s Volle Vrijdag vroeger. Er werken zat vrouwen bij de radio met verstand van muziek maar meestal niet als dj. De meeste vrouwen hebben geen zin om al die muziekfeitjes te onthouden, bij mij gaat dat vanzelf.”

Toetjestrucker

„De interne dj-school van 3FM is een nachttraject; je krijgt één keer per week een drie uur durend programma in de nacht en wordt gelijk voor de leeuwen geflikkerd. Als je het goed doet mag je overdag voor mensen invallen.

„In de nachturen krijg je snel een groep luisteraars die zich regelmatig meldt en vertelt dat ze voor een karig uurloon achter recepties of op de truck zitten. Mensen luisteren aandachtiger, het is geen behang. Ik had vaste gasten zoals Ronald de Toetjestrucker, Mafkees Max, Felon, Foo Fighters Trucker... En via Twitter praten zij ook met elkaar. Ik heb wel eens een stel ’s nachts opgebeld dat via Twitter ontzettend met elkaar aan het flirten was: ‘Jezus, moet je d’r nummer?’ Die zijn deze week gaan samenwonen.”

Kabinet

„Mijn taak als dj bij 3FM is: jongeren bereiken. Dat doe ik dagelijks, maar als het aan het kabinet ligt mag ik dat straks niet meer via internet doen. De publieke omroep moet de online-aanwezigheid drastisch inperken. Zo onlogisch: internet en social media zijn voor jongeren, en voor mijzelf, een eerste levensbehoefte. Het is volstrekt bizar dat wij daar niet zouden mogen zitten terwijl de jongeren juist daar te vinden zijn.

„Ik zie sowieso om me heen dat maatregelen van het kabinet het moeilijker maken voor mensen om hun taken uit te voeren. Door subsidies te schrappen voor organisaties die bandjes ondersteunen, belemmer je de groei en verversing van de muziekscene. En door de btw-verhoging moeten popfestivals, die van de regering meer hun eigen broek moeten ophouden, dat straks doen met duurdere kaartjes.”

Een van de acht

„Ik ben nu een van de acht. Een van de presentatoren die overdag en ’s avonds 3FM presenteren. Op prime time. Dat is een bijzonder gevoel. Ik luisterde vroeger in de trein naar huis, vanaf de School voor Journalistiek in Utrecht, naar Jaap Boots en ontdekte zo nieuwe muziek. Nu zit ik zelf op die plek.

„Ik voel veel druk er het beste van te maken. Terwijl ik meezing met de muziek, repeteer ik in mijn hoofd wat ik ga zeggen zodra de microfoon opengaat. Zeker omdat ik nu 3voor12-radio ga doen, probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Hier mag ik, vaak voor het eerst, de nieuwste liedjes aan de man brengen. En je tijdens het opruimen of de afwas bijpraten over wat allemaal aan de hand is in de muziekscene. Mijn droombaan.”

Muziekfreak

„Thuis hangt een schilderij van Marcel Labrie van een single die naar onderen loopt, waarop ik een songtitel van The Beach Boys heb laten zetten: Add Some Music To Your Day. Zo is het voor mij: muziek maakt mijn dag. Wanneer ik opsta, gaat de radio aan en hoor ik Giel. Wanneer ik echt wakker ben, ga ik nieuwe liedjes luisteren, elke dag weer. Ik krijg wekelijks minstens 50 singles en 15 albums binnen en check al mijn nieuws-feeds. Ik luister van elk liedje ten minste coupletje-refreintje en maak dan een eerste selectie. Het is nooit stil bij mij; thuis niet en op vakantie niet.”

Supermarktmanager

„Mijn eerste single was Everywhere van Fleetwood Mac. In 1986, ik was zes jaar. En van Sinterklaas had ik de single Tonight van New Kids On The Block gekregen. Later werd ik een grote fan van Take That en vatte de supermarktmanager mij in de kraag toen ik plaatjes van Robbie Williams uit een tijdschrift probeerde te jatten. Ik draai nu alleen nog Take That als ik dronken ben en heel hard wil lachen. Blur heeft me gered. Die hoorde ik op de Engelse tv bij Top of The Pops en daarmee verhuisde ik naar de serieuzere muziek. Ik werd muzikaal volwassen en liet vanaf dat moment mijn hormonen niet langer mijn muzieksmaak bepalen.”

Michael Jackson

„Mijn mooiste minuten op de radio waren toen de dood van Michael Jackson bekend werd. Dat gebeurde tijdens mijn programma, ik had geen tijd om na te denken. Dan ben je blij dat je al veel weet en veel verhalen kent. Ik hoorde zelf, toen ik jong was, op de radio dat Kurt Cobain dood was en dat maakte heel veel indruk op me. Nu was ik degene die anderen vertelde dat Michael Jackson dood was. Ik hoop dat ik hem eer heb aangedaan. Ik liet onbekendere liveopnames horen, en verhalen van luisteraars. De schandalen kwamen ook wel voorbij, maar het ging vooral om de muziek en om de duiding. De vraag waarom een muzikant gemist zal worden – dat is wat blijft.”

Felicitatie-sms

„Ik ben op de radio niet anders dan thuis. Wanneer ik voor mijn verjaardag een felicitatie-sms krijg van mijn moeder, lees ik die voor in de uitzending. Dan stuurt zij weer een sms hoe leuk ze dat vindt en draai ik een plaat voor haar; ze vond het prachtig, dat ‘Goldplay’, haha...”