Saab-rijder schopt geen branie en is bovenal trouw aan zijn merk

Victor Muller vecht voor zijn bedrijf. Saab heeft trouwe fans, weet ook dealer Dinant Fase. „Klanten tonen begrip en zeggen: wat vervelend voor u.”

08-09-2011, Rotterdam. Joep van Lieshout in zijn atelier met zijn Saab cabrio. Foto Bas Czerwinski
08-09-2011, Rotterdam. Joep van Lieshout in zijn atelier met zijn Saab cabrio. Foto Bas Czerwinski

‘Een Saab zit als een warme jas. Dat Zweedse design, de vliegtuigtechniek die zo kenmerkend is; alsof je aan het stuur in de cockpit zit. Daar waar andere merken je na enkele jaren doen verlangen naar iets nieuws, wordt een Saab mooier met de tijd.”

Dinant Fase komt woorden tekort om zijn liefde aan het automerk te betuigen. Ruim 31 jaar is hij nu Saabdealer in Alphen aan den Rijn, waarvan 22 jaar als eigenaar van het bedrijf Fase-Exclusief. Saab is de laatste weken permanent negatief in het nieuws. De productie ligt al maanden stil, het personeel wacht op salaris, een faillissement dreigt.

De Nederlandse Saab-eigenaar, zakenman Victor Muller, probeert het bedrijf, dat voor zo’n 150 miljoen euro aan betalingsachterstanden heeft, te redden, maar het zit hem niet mee. Deze week weigerde een Zweedse rechter Saab te beschermen tegen crediteuren. Muller gaat maandag in hoger beroep.

Het was de laatste tijd niet gemakkelijk, erkent Fase. „Twee jaren van bezorgdheid omtrent overnames en faillissementen overschaduwen 29 zorgeloze jaren.” Het verdwijnen van Saab is voor de dealer een spookbeeld. Juist op een moment dat de toekomst er qua modellen weer rooskleuriger ging uitzien. „Opel keek een tijdje mee, maar dat lijkt verleden tijd. De nieuwe Saab heeft weer een kenmerkende eigen stijl.”

Fase wacht al maanden op het sein dat de productie weer wordt hervat. De dealer heeft orders van een half jaar oud liggen, maar de auto’s blijven uit. Zijn klanten klagen echter niet. „Ze tonen juist begrip en zeggen: wat vervelend voor u.” Eentje vervroegde zijn autoaankoop om bij te dragen aan het voortbestaan van Saab. „Zijn leasecontract liep pas over een half jaar af, hij wilde wat doen. Zo trouw is een Saab-rijder.”

Een typische Saab-rijder is volgens Fase „een net persoon – meestal heer – die zijn sporen heeft verdiend. Kortom: goede opleiding, man in pak.” Ingetogen bovendien, bescheiden. „Je kunt hem probleemloos op je verjaardag vragen. Een Saab-rijder schopt geen branie of chroompartijen. Hij kan er twee betalen maar neemt er maar een.”

Toch is het ook de hunkering naar onderscheid die iemand doet besluiten een Saab te gaan rijden. „Je verbindt jezelf aan een legendarisch merk met een eigen identiteit. Er is geen auto die er op lijkt; alleen de Volvo komt in de buurt.”

Een eventueel faillissement stelt Fase op korte termijn nog niet voor grote problemen. Zijn wagenpark is met 35 exemplaren nog tamelijk goed gevuld. „Mocht het daadwerkelijk zo ver komen, dan verwacht ik een doorstart door een nieuwe ondernemer. Bovendien blijft de werkplaats voorlopig nog wel draaien en heb ik ook een Kia- en Mitsubishi-garage in Alphen en één Woerden.”

Veel meer vreest de autodealer het uiteenvallen van een familiebedrijf. „Mijn vrouw, zoon, dochters, schoonzoon – het hele gezin werkt bij een of meerdere van mijn garages. Het einde van Saab zou het einde zijn van een hoop arbeidsvreugde.”