Mr. Classic

Hackett maakt kleding voor mannen die niet van trends houden.

Op het terrein van de door het Britse kledingmerk Hackett gesponsorde polowedstrijd Rundle Cup in Tidworth, Engeland, gonst het van de geruchten: Prince Harry komt! En dat zou goed nieuws zijn voor Hackett, want toen de prins drie jaar geleden voor het laatst meedeed een deze wedstrijd tussen het Britse leger en de marine, werd hij veelvuldig gefotografeerd in een rode polo met daarop in koeienletters ‘HACKETT’. Naar die rode polo wordt nog altijd gevraagd.

Hoewel polo’s Hacketts bestsellers zijn, hebben ze weinig te maken met de oorsprong van het merk. Oprichter Jeremy Hackett begon op zijn zeventiende als kledingverkoper in de beroemde kleermakersstraat Savile Row in Londen. Zijn vrije tijd besteedde hij aan het uitpluizen van rommelmarkten op zoek naar traditionele Britse mannenkleding, en daar ontmoette hij de gelijkgestemde Ashley Lloyd-Jennings met wie hij in 1979 een handeltje in tweedehands pakken begon. In 1983 openden ze hun eerste winkel onder de naam Hackett. Twee jaar later bleek de vraag te groot en het aanbod te klein, en besloten ze zelf klassieke herenkleding te gaan produceren.

De eerste Hackett-polo’s dateren uit 1987, toen twee legerofficieren Hackett vroegen hun poloteam aan te kleden. Vervolgens werden de polo’s ook door het personeel in de Hackett-winkel gedragen. In de jaren negentig gingen zelfs hooligans ermee aan de haal. „Dan zag ik op tv hoe iemand in elkaar geslagen werd door een hooligan in een polo met daarop mijn naam”, zegt Jeremy Hackett. „Gelukkig stapten ze snel over op Burberry.”

Jeremy Hackett (zijn leeftijd houdt hij geheim, maar volgens zijn Britse pr-vrouw is hij in his sixties) rookt een sigaar in de speciaal ingerichte Hackett-tent op het terrein van de polowedstrijd. Hij draagt een op maat gemaakt Hackett-pak van katoen en wijst op de vier manchetknopen die twee aan twee geplaatst zijn, met een lege plek in het midden. „Dat idee is afkomstig van het militaire uniform van de Engelse Coldstream Guards.” In de loop van het interview zal hij nog veel meer trivia op het gebied van de Engelse kostuumgeschiedenis oprakelen. Hackett afficheert zich als een merk van tradities. „Men denkt vaak dat we al tweehonderd jaar bestaan”, zegt hij, „terwijl ik Hackett pas 28 jaar geleden oprichtte.”

Tweed

Hackett wordt in veertig verschillende landen verkocht. De eerste Nederlandse winkel werd een jaar geleden geopend in de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat, en momenteel wordt gezocht naar een pand in Den Haag.

De kelder van de Amsterdamse winkel hangt vol klassieke pakken, vaak van tweed: Hacketts handelsmerk. Op de begane vloer is de sportievere kleding te vinden: kleurrijke polo’s, vesten en jasjes. Hackett is namelijk sponsor van veel sportevenementen: naast de polocollectie is er ook een roeilijn (met Oxford- en Cambridgepolo’s), sneeuwkleding en een Aston Martin-collectie. Hackett zelf zul je overigens niet snel in sportkleding tegenkomen. „Ik heb niet eens sportschoenen, they’re so ugly!” Aandoenlijk is de kindercollectie: klassieke spencertjes en keurige kostschooljasjes vol emblemen.

Een Hackett tweedpak kost rond de 750 euro. Voor een polo of overhemd betaal je zo’n 100 euro en casual jasjes beginnen bij 400 euro. Om een indicatie te geven van een typische Hackett-man: Beau van Erven Dorens wordt regelmatig gekleed door Hackett.

„Ik wil geen modieuze kleding verkopen”, zegt Hackett. „De meeste mannen zijn niet geïnteresseerd in trends.” Mede om die reden is er nog altijd geen damescollectie. „Mannen komen terug naar de winkel om hetzelfde jasje te kopen dat ze twee jaar geleden ook al gekocht hebben, vrouwen willen telkens iets nieuws.”

Hackett ontwerpt zelf niet meer. Sinds 2005, toen het bedrijf in handen kwam van de Pepe Jeans Group, laat hij dat over aan een designteam. Wel is hij nog steeds het gezicht van het merk. Bekendheid kreeg hij door de geestige columns die hij drie jaar lang wekelijks voor The Independent on Sunday schreef. Zijn onderwerpen varieerden van zijn zoektocht naar de ideale hoge hoed, uitleg bij moderegels als „never wear brown in town” tot een anekdote over de keer dat hij tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis elke dag een versgewassen, blauw gestreepte pyjama aantrok. In 2007 werden zijn columns in combinatie met werk van fotograaf Garda Tang gebundeld tot een flink koffietafelboek: Mr. Classic.

En dan is het zover: de poloteams van het leger en de marine galopperen het veld op, en jawel, Prince Harry heeft zich bij het team van het leger gevoegd. Maar wat blijkt: de prins draagt een polo zonder logo.