Een flesje snoep

In etuis van middelbareschoolmeisjes zitten stiften en gummetjes die ruiken naar meloen en aardbei. Op hun lippen smeren ze glossjes met kersen- en appelsmaak. Dan is het logisch, moeten ze bij Prada hebben gedacht, dat die meisjes houden van parfum dat ruikt naar vanille, honing en karamel. Dus maakten ze: Candy.

Zogenoemde gourmandgeuren, die ruiken naar snoep en eten, zijn al een tijd populair. Het begon ooit met Angel van Thierry Mugler dat naar chocolade ruikt. „Angel is een volwassen geur”, zegt geur- en parfumexpert Tanja Deurloo, „maar er komen steeds meer geuren op de markt die jonge meisjes moeten bekoren”. Zoals Miss Dior Cherie dat gek genoeg naar aardbeien ruikt. In de reclame voor dat parfum hangt een meisje in een ballonjurkje aan een enorme tros kleurige ballonnen.

Behalve van snoep houden meisjes ook van bloemen. Kijk maar naar het naakte meisje dat, bedekt met bloemblaadjes, op de reclameposter voor Chanel Eau Tendre een reusachtige fles van het bloemzoete parfum omhelst.

„Wel een beetje een ouwewijvengeur”, zegt de tiener in huis die ik Candy cadeau doe. Toch zal ze het daarna elke dag dragen.

Het is trouwens niet uit te sluiten dat ouwe wijven voor Candy vallen. Want ook dat is een trend, zegt Deurloo, „oudere vrouwen die girly parfums kiezen”. Dat doen ze misschien niet voor niets. „Uit onderzoek blijkt dat hoe frisser en fruitiger een vrouw ruikt, hoe jonger ze wordt geschat.”

Candy Prada, 75,20 euro, 50 ml