Paranoia onnodig

Arnold Roosendaal en Simone Fennell maken zich zorgen over het ‘volg-me-niet-register’ voor internetgebruikers (Opinie, 1 september). Ten onrechte schetsen zij een schrikbeeld.

Op 22 juni heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen waarin wordt gesteld dat de consument „ondubbelzinnige toestemming” moet geven voordat op zijn of haar computer cookies mogen worden geplaatst. Voorlopig tast de sector nog in het duister over de praktische uitvoerbaarheid van de wet.

Om op korte termijn toch tegemoet te komen aan de behoefte om de privacy te beschermen, heeft de sector besloten om haar verantwoordelijkheid te nemen en het volg-me-niet-register in te voeren. Dit is geen definitieve oplossing en ook geen vervanging van de komende wetswijziging, maar een voorlopige aanvulling erop.

De kracht van het register zit in het grote bereik. Al bij de start neemt 75 procent van de online-advertising-industrie deel. De consument kan op deze manier kiezen of zijn of haar gedrag bepalend is voor de advertenties die worden getoond.

Het register is niet volmaakt. De kinderziektes hebben dat pijnlijk duidelijk gemaakt. Aan de bètaversie wordt de komende weken en maanden nog hard gewerkt. Reacties en aanvullingen zijn van harte welkom.

Joris van Heukelom

Voorzitter Interactive Advertising Bureau