Ikea Shanghai paart singles

De Ikea in Shanghai is in trek: als partnermarkt. Achter een rij bewakers en een geel lint genieten singles van de goede airco, gratis koffie en elkaar. Koppelaars: wegblijven aub!

Customers eat food at the cafeteria in the IKEA store in Xuhui District in Shanghai, China, 1 September 2011. IKEA Shanghai said Tuesday (6 September 2011) that it plans to clamp down on unauthorized matchmaking events interfering with weekly Home Lovers Club activities, a nuisance that is to blame for a 20 percent drop in Tuesday cafeteria sales in recent weeks. But with a phantom matchmaking event organizer, the Xuhui District location of the Swedish home decor chain store admitted Tuesday that it is at odds with how to stop hundreds of IKEA club members from regularly crowding its cafeteria, to take advantage of complimentary coffee while banking on meeting that special someone. IKEA started the Home Lovers Club in 2007, which has since attracted more than 1 million local members, a modest number of whom have just started showing up for similar events at the stores second city outlet in Pudong New Area, said Yin Lifang, a public relations officer for IKEA Shanghai.
Customers eat food at the cafeteria in the IKEA store in Xuhui District in Shanghai, China, 1 September 2011. IKEA Shanghai said Tuesday (6 September 2011) that it plans to clamp down on unauthorized matchmaking events interfering with weekly Home Lovers Club activities, a nuisance that is to blame for a 20 percent drop in Tuesday cafeteria sales in recent weeks. But with a phantom matchmaking event organizer, the Xuhui District location of the Swedish home decor chain store admitted Tuesday that it is at odds with how to stop hundreds of IKEA club members from regularly crowding its cafeteria, to take advantage of complimentary coffee while banking on meeting that special someone. IKEA started the Home Lovers Club in 2007, which has since attracted more than 1 million local members, a modest number of whom have just started showing up for similar events at the stores second city outlet in Pudong New Area, said Yin Lifang, a public relations officer for IKEA Shanghai. Imaginechina

Mevrouw Ying Ying (59) is niet naar de Ikea-winkel in Shanghai gekomen om een nieuwe Billy-kast aan te schaffen, maar om een man te vinden.

„Die spullen hier zijn veel te duur voor mij. Ik ben hier alleen maar om mensen, leuke mannen te ontmoeten’’, vertelt zij in de ‘gratis-koffiehoek’ van het restaurant. Deze plek in het Zweedse meubelhuis in vergrijzend Shanghai blijkt de laatste maanden uitgegroeid tot een marktplaats waar de professionele huwelijksmakelaars singles op leeftijd aan elkaar koppelen.

„Ik was getrouwd, maar mijn man is een paar jaar geleden gestorven en ik wil weer wat plezier in mijn leven’’, lacht mevrouw Ying Ying opgewekt. Zij heeft deze donderdagmiddag pech dat de „Huisclub voor geliefden”, zoals deze locatie wordt genoemd, in het nieuws is gekomen.

De koffiehoek achterin het Ikea-restaurant is afgezet met een geel lint en een rij bewakers in uniform om huwelijksmakelaars af te schrikken. „Dat is niet eenvoudig. Hoe herken je een koppelaar’’, vraagt serveerster Jiang Zhemei (21), die de huwelijksmarkt in Ikea voor haar ogen heeft zien groeien. Op een groot bord bij de ingang van het restaurant worden binnenkomers gewaarschuwd. „Zeer geachte gasten. We danken U voor uw komst. Als U een van die professionele huwelijksmakelaars bent, dan verzoeken wij u ernstig Ikea niet meer te gebruiken voor deze activiteiten. Deze ruimte is bedoeld om na het winkelen even uit te rusten”, staat er. Ikea kiest voor de zachte aanpak, want van sluiten kan geen sprake zijn.

Serveerster Jiang vertelt dat het de afgelopen weken en maanden steeds gekker en drukker werd in de gratis-koffieruimte. Aanvankelijk had Ikea het niet door dat de bijeenkomsten van de Huisclub voor Geliefden steeds populairder werd, vooral onder gepensioneerden. Er werden meer koffiemachines geplaatst, de ruimte werd uitgebreid, in de veronderstelling dat het om een aanwas van klanten ging.

„Het werd niet alleen steeds drukker, luidruchtiger en viezer, er werd ook een paar keer gevochten, er verdween steeds meer melk en suiker en op dinsdagen en donderdagen waren ook alle gratis potloden binnen een paar uur uit de winkel verdwenen. Er is hier plaats voor 100 mensen, maar op een dag heb ik hier wel eens 630 oude mannen en vrouwen geteld”, vertelt Jiang. „Mannen komen hier voor de seks en de vrouwen voor het geld. Dat heb ik zelf gezien. Ik heb ook gezien dat een bejaarde man werd gechanteerd door twee vrouwen. Zij dreigden aan zijn vrouw te vertellen dat hij hier vaak kwam en de hand van een van hen de hele tijd vasthield. Toen hij niet meewerkte kreeg hij klappen van die ouwe heksen”, zegt de jonge serveerster met grote stelligheid.

Tegenover mevrouw Ying Ying heeft een bejaarde heer plaatsgenomen. Meneer Zhou is 70 en weet hoe het systeem werkt, zegt hij. Gehoord van een vriend. Zegt hij. Later blijkt dat hij hier al de hele zomer komt. „Dit is niet heel erg georganiseerd, sommigen hier zijn getrouwd, anderen zijn alleen. Sommigen komen alleen voor de gezelligheid, anderen om een partner te vinden. Dit is een goeie ontmoetingsplaats, het is schoon, de koffie is gratis en de airconditioning doet het altijd goed”, legt meneer Zhou uit.

Het belang van een goedwerkende airco moet in Shanghai, waar de temperaturen ’s zomers oplopen tot 40 graden, niet onderschat worden. Het is ook voor jongeren een reden om in de weekends Ikea te bezoeken en dan op de bedden- of luie stoelenafdelingen een gekoeld slaapje te doen.

Volgens meneer Zhou is Ikea ook populair omdat de huwelijksmakelaars hier goedkoop zijn en de meeste ouderen geen computer hebben of via internet contacten leggen. Zij kunnen of willen geen gebruik maken van de tientallen datingsites. Een mevrouw vertelt dat zij hier een paar keer per week komt omdat het te warm is om naar een park te gaan, maar ook omdat zij wel eens andere mensen wil zien dan haar buren. Een tijd lang ontmoette zij hier bijna iedere dag een meneer, maar die is half augustus overleden.

Een meneer vertelt dat hij hier niet komt om „gekoppeld” te worden, want hij is getrouwd. Hij en zijn vrouw zijn echter met elkaar uitgepraat, hun zoon werkt de hele dag en hij wil „af en toe wat frisse lucht inademen”. Hij knikt naar een vrouw naast hem. Natuurlijk, hij kan naar een theehuis gaan of een restaurant, maar daar komen bijna geen vrouwen en daar moet je afrekenen. Hij kan naar de gepensioneerdenclubs in zijn wijk gaan, maar daar kent hij iedereen en alle roddels al; Ikea is nieuw en er komt ook veel jong volk.

Mevrouw Ying Ying heeft intussen aanspraak gekregen van heren en zit geanimeerd te kletsen. Dit weekend gaat zij met een van hen uit dansen, niet in een club of in het gebouw van het wijkcomité, maar in een van de vele stadsparken, waar ’s middags en ’s avonds in de koelte volop wordt gedanst, wanneer de temperaturen zakken naar de 25 graden en de vochtigheid haar kapsel niet langer verpest. „Daar is meer plezier te beleven dan in Ikea en je kan dan ongestoord door televisiecamera’s contacten leggen”, concludeert zij gedecideerd.