BNR Nieuwsradio: minder meningen, meer feiten

BNR Nieuwsradio gooit de programmering radicaal overhoop. Vanaf maandag moet de tweede nieuwszender van Nederland – na het publieke Radio 1 – minder meningen en meer feiten en duiding bij het nieuws bieden. Zo wil hoofdredacteur Paul van Gessel meer luisteraars trekken, met name aan het einde van de dag. Ook in het weekend gaat BNR weer nieuwsupdates brengen.

Het inbelprogramma PepTalk verdwijnt. Dat werd twee jaar geleden geïntroduceerd als een goedkope oplossing voor de financiële problemen van het station. „Low cost-radio”, zegt Van Gessel. „Dat werkt niet meer. Af en toe hebben wij geluiden in de uitzending waarvan ik denk: moeten we daarvoor de zender openbreken?”

Een opvallende programmawijziging is het nieuwe Zaken doen met..., van half één tot twee uur ’s middags. Het programma, dat wordt uitgezonden vanaf ‘zakelijke hotspots’, moet de economische verslaggeving op BNR bundelen. Deze week werd bekend dat mediaondernemer Ruud Hendriks een van de drie presentatoren wordt. Ondernemer (en VVD’er) Frits Huffnagel en Rens de Jong zijn de andere presentatoren.

De toon van het nieuwsprogramma in de avondspits wordt zakelijker, vertelt Van Gessel. Roelof Hemmen (RTL Nieuws) moet dat gaan doen in plaats van Niels Heithuis. Die stapt op omdat BNR en hij „wezenlijk anders denken over de journalistieke invulling van de avondspits en de toon waarop het programma gepresenteerd moet worden”, aldus Heithuis op zijn Facebook-pagina.

Van Gessel zegt dat hij van alles heeft geprobeerd om meer luisteraars te trekken in de middag, maar dat niets lukte. „Dan moet er wat veranderen.” Hemmen heeft volgens Van Gessel een „wat warmere persoonlijkheid” dan Heithuis. Hij ontkent dat Heithuis op een te uitgesproken politiek geluid liet horen, maar zegt wel dat BNR in het algemeen niet moet vervallen in ‘meningenjournalistiek’. Die tendens ziet hij ook elders in de Nederlandse journalistiek. „Wanneer De Telegraaf schrijft over de eurocrisis komen ze bij Griekenland niet verder dan gebroken borden en andere clichés. BNR moet niet a priori in de modus van schande en emotie schieten.” BNR heeft een marktaandeel van 0,7 procent. Dat moet naar 1,1 procent.