Waren alle letters maar cijfers

Na zijn bestseller over de watersnoodsramp lijkt ook de tweede roman Man meisje dood van acteur Rik Launspach geknipt voor verfilming- op locatie in Afghanistan.   ‘Ook hier zien we, net als in 1953, de behandeling van een groot thema, dat mogelijk een breed publiek zal aanspreken: het conflict tussen Oost en West, moslim en christen, Afghanistan en

Rick Launspach (tekening Paul van der Steen) Na zijn bestseller over de watersnoodsramp lijkt ook de tweede roman Man meisje dood van acteur Rik Launspach geknipt voor verfilming- op locatie in Afghanistan.  

‘Ook hier zien we, net als in 1953, de behandeling van een groot thema, dat mogelijk een breed publiek zal aanspreken: het conflict tussen Oost en West, moslim en christen, Afghanistan en de westerse Alliantie, zij en wij. ‘De vijand in Afghanistan’, zo meent een van de militairen in Tarin Kowt, de Nederlandse basis, ‘is bereid om tot het uiterste te gaan en grote offers te brengen. Wij niet. Wij tellen elke bodybag. En daarom zijn wij laf en zij de helden.’

Het gaat hier om grote, vaak ook wel erg voor de hand liggende tegenstellingen tussen het overvloedige westen en het karige oosten. In het ene hoofdstuk krijgen we impressies van het decadente Amsterdamse studentenleven waar het gaat om seks, drank, en drugs, waar om de haverklap lijntjes worden gesnoven en uppers geslikt en waar men ‘s nachts naakt gaat zwemmen in zee.

In het andere hoofdstuk zitten we in het onherbergzame Afghanistan waar families nog hecht zijn, waar bebaarde mullahs de scepter zwaaien en waar grimmige gevechten worden geleverd op leven en dood. Voor aanvullende couleur locale uit weer een heel andere hoek zorgen stroeve scènes uit het gereformeerde Veluwse en een botsing op de Turkse snelweg tussen een Renault Clio en een tankwagen, met noodlottige gevolgen.

En dan is er het onthechte slottafereel waarin Amadeus, de Nederlandse hoofdpersoon, op de ochtend van ‘de Laatste dag’, zoals het apocalyptisch heet, het felle licht ziet van een explosie. Is dat het licht van een nucleaire ontploffing of gaat er een gewone bom af? Is deze ontwikkeling gunstig voor de Afghanen, of juist helemaal niet? Gaat Amadeus het overleven? We mogen er zelf naar raden.

Launspach geeft in Man, meisje, dood, in vaak nogal stoere jongenstaal, een indruk van het geheel: de oorlog tussen het fundamentalistische oosten en het imperialistische westen. Maar hij laat ook individuele lotgevallen zien, om de oost-west-kwestie wat aanschouwelijker te maken.’

De volledige bespreking van deze roman kunt u hier lezen.