Soft nieuws en een paar BN-ers

Afgelopen vrijdag vond het NK Achteruit Inparkeren plaats, een reclamestunt van autoverhuurbedrijf Hertz.

Met succes: er kwamen zestien cameraploegen.

Maak er soft nieuws van. Een strijd der seksen. Een gevoelig onderwerp voor vrouwen: inparkeren. Floortje Dessing en Viktor Brand in de jury. Daar slaan journalisten wel op aan.

Zo blijkt.

Zestien cameraploegen, journalisten, fotografen en radiomakers stonden vorige week vrijdag te dringen op de Grote Markt in Haarlem. „Kan die auto nog een keer ingeparkeerd worden, voor een beter shot?”

De NK Achteruit Inparkeren was een publiciteitsstunt van Hertz, dit jaar georganiseerd door het bureau PR Stunt.

PR Stunt maakte het relevant. Vrouwen kunnen niet inparkeren? Aan hen de taak het tegendeel te bewijzen. In een strijd der seksen. PR Stunt maakte het ‘aantrekkelijk voor beeld’. Snelheid. Een mooie locatie. Het trok veel bekijks. Ideaal voor soft nieuws, zegt Nynke van den Broek van PR Stunt. „Dat halen de media wel uit hun mailbak.”

Ook nrc.next ging op de uitnodiging in, nieuwsgierig naar de media-aandacht. Novum. De Telegraaf. RTV N-H. PowNed. Hart van Nederland. Shownieuws. Radio 2. ANP. Haarlems Dagblad. Allemaal renden zij met camera’s en kladblokjes achter de inparkerende kandidaten aan. Lukt het wel op hoge hakken? Door wie ben je opgegeven? Door je vriendin? Doet zij ook mee?

De kandidaten zien op hun beurt ook hun kans schoon. „We hebben veel pers vandaag”, zegt Floortje Dessing. Ze loopt met een kandidate naar de auto. Wie ben jij, vraagt ze. „Ik heb een eigen bedrijf: de Accountantshop.” Of: „Ik maak Lazy Jack-zitzakken.” Een evenement vol reclame.

Dessing begint met inparkeren. De met logo’s van Hertz beplakte auto krijgt zij niet in het vak.

Shownieuws duikt er bovenop. Wie zijn beter in het verkeer? Mannen, antwoordt zij. Hart van Nederland rent achter de kandidaten aan. Diezelfde avond zien we in de late editie van Hart van Nederland winnaar Thijs Tigchelaar uit Arnhem met een beker – voorzien van het Hertz-logo – instappen en wegrijden in zijn nieuwe Mercedes-Benz. Te gebruiken voor een jaar. En de tekst www.hertz.nl op de bumper.

Volgens PR Stunt voldoet het persevenement aan alle criteria. Relevantie. Leuk voor beeld. Maar het heeft ook de aantrekkingskracht van een BN-er. Of nog beter: meerdere BN-ers. Floortje Dessing, SBS6-presentator Viktor Brand en Tjerk Bogtstra. voormalig captain van het Nederlandse Davis Cup team.

Het extra lokkertje was de slot-battle, met een wedstrijdje speciaal voor journalisten – zo werd het beschreven in het persbericht.

Ineens was de pers onderwerp van het evenement.

Werden de aanwezige media door deze – speciaal voor ons – georganiseerde battle verleid tot het maken van een item? Nee. Zij waren al verleid. En items kwamen er. Novum maakte een flitsend filmpje. RTV N-H gebruikte het evenement als het luchtige onderwerp aan het einde van het nieuws. Het Haarlems Dagblad schreef over alle toestanden op het plein in hun stad. De Telegraaf plaatste een bericht op de website. GeenStijl dreef de spot met inparkerende vrouwen. En kandidaten werden gretig geïnterviewd door Radio 2.

Hertz wint, zeggen Tim Fieldhouse en Bart Vos van Zoom.in/Novum. „Het is een slimme truc, maar wij winnen ook. Dit is wat mensen graag zien.” RTV N-H kon het spektakel ook niet links laten liggen. „We gaan het niet koppen als Hertz NK Achteruit Inparkeren. Maar ze hebben het helemaal dichtgeplakt met logo’s. Dat is buitengewoon slim”, zegt Bart van Zutphen.

De kandidaten stapten zelfs de auto uit op een zwarte mat met in het geel de naam van het verhuurbedrijf. Maar wij – journalisten – hebben ons aaibare nieuws te pakken: de eeuwige strijd der seksen is beslist. Mannen zijn kampioen achteruit inparkeren.