Fringe Festival schuurt met veel naakt tegen grenzen van de smaak

The Fringe: Naked,The Human Fruit Bowl. T/m 10/9. Inl. fringefestival.nl ****

Veel naakt op het Amsterdamse Fringe Festival, zoals dat hoort: dit margefestival met een min of meer vrije inschrijving schuurt vaker langs de grenzen van de goede smaak. In Naked van Tim Zweije begint zowel de theatermaker/acteur zelf als actrice Shani Leiderman poedelnaakt op toneel. Ze dansen, rennen, vrijen. En praten. Praten over het vrijen, praten over wat ze later in het leven willen.

De Engelstalige tekst die Zweije schreef, is fraai terloops en levensecht. Geen opsmuk, geen drama; alledaags geouwehoer is het, van twee doodnormale, door hormonen gestuurde jongeren. Alsof je een stelletje in de bus hoort praten. Helaas vliegt het stuk volledig uit de bocht aan het al te gewelddadige, en vervolgens volstrekt onbegrijpelijke slot. Desalniettemin is Zweije, die opereert onder verschillende aliassen (Idreman, Kalki Aporos), een maker om te volgen.

Ook naakt, maar zonder de seks, is actrice Harmony Stempel in The Human Fruit Bowl, een geestig en informatief onderzoek naar de relatie tussen kunstenaars en hun model. Vorm en tekst zijn slim vervlochten, met Stempel die verschillende poses inneemt, daarbij vertelt over haar leven als schildersmodel, en tussendoor doceert over beroemde schilders en hun muzen, en hoe het doorgaans met hen afliep. Haar fascinatie voor het droeve einde van Renée Monchaty, de minnares van Pierre Bonnard, intrigeert, maar komt – om in de schildersbeeldspraak te blijven – wat minder uit de verf.