Vier kneedprogramma's

Rijden met de Mercedes-Benz S500 in verlengde uitvoering. Er zijn regeringsleiders die het met minder moeten doen.

fotografie: Lars van den Brink onderwerp: Mercedes S500 gefotografeerd bij Mercedes-Benz Den Haag. Op de foto Accountmanager Diplomatic-Sales Etienne Oomen, vader Koen die op zijn papadag met zoon Jelle auto's kijken is.
fotografie: Lars van den Brink onderwerp: Mercedes S500 gefotografeerd bij Mercedes-Benz Den Haag. Op de foto Accountmanager Diplomatic-Sales Etienne Oomen, vader Koen die op zijn papadag met zoon Jelle auto's kijken is.

De stilte bedriegt. Hoewel ik bijna niets hoor, weet ik dat er in het vooronder een achtcilinder met een inhoud van bijna vijf liter aan het werk is en dat een automaat de geleverde kracht overbrengt op 19 inch-wielen. Tegelijkertijd doen talloze actieve veiligheidssystemen ongemerkt hun werk, waar hun passieve collega’s afwachten of ze ooit in actie moeten komen. Daar merk je als de bestuurder allemaal niet veel van, slechts wanneer met een kleine handbeweging de cruise control wordt gemaand meer snelheid te maken, kruipt de naald van de snelheidsmeter een paar kilometer per uur hoger. Maar horen doe je nog steeds nauwelijks iets.

De stilte is indrukwekkend in het interieur van de Mercedes-Benz S500, waarin leer en luxe domineren. Uit de twintig luidsprekers van de Bang & Olufsen-geluidsinstallatie klinkt klassieke muziek – in auto’s als deze staat Radio 4 vaak aan. De snelheidsmeter wijst 110 kilometer per uur aan. Een hogere snelheid is op dit traject toegestaan, maar in een auto als deze is dat niet nodig. Wie een Meredes S-klasse rijdt hoeft zich niet (meer) te bewijzen. Door de jaren heen is de S-klasse het referentiekader geweest in de bovenste segmenten van de automarkt. In S-klasses worden de groten der aarde vervoerd, er zijn presidenten te vinden die het met minder moeten doen. Mercedes heeft zijn grootste model ook altijd neergezet als innovatierepresentant; in de S-klasse debuteerden systemen als ABS, airbags en airconditioning (als standaarduitrusting, wel te verstaan).

Ook aan de nieuwe S-klasse zijn weer de nodige nieuwigheden te vinden. De fluisterstille 5 liter-achtcilindermotor bijvoorbeeld, die volgens ‘Das Haus’ door tal van innovaties vrijwel net zo zuinig met brandstof omspringt als de hybride-limousines van de concurrentie. Natuurlijk experimenteert Mercedes ook met hybrides, elektrische en waterstofaandrijving, maar het laat tegelijkertijd zien dat de conventionele technieken nog lang niet aan het eind van hun zuinigheidslatijn zijn. Vooral directe brandstofinspuiting en het werken met bi-turbotechniek leveren een belangrijke bijdrage. Net als het ECO start-stopsysteem. Ik haalde een keurige 1 op 9,4 met de S-klasse, maar de Porsche Panamera Hybrid (waarmee ik inmiddels ook heb gereden) is toch een stuk zuiniger.

Een lastig puntje is de bediening van de cruise control. In de S-klasse – en ook in alle andere Mercedessen – wordt die ingeschakeld met behulp van een pookje, links aan de stuurkolom. Fervente Mercedes-rijders weten niet beter, maar mensen die voor het eerst in een Mercedes zitten, zien in dat pookje de richtingaanwijzer. Dat kan tot verwarring leiden; wie rechtsaf denkt te slaan, voelt de auto opeens versnellen.

Stoelmassage

Mercedes ziet kans om een toch bijzonder complete auto van 135 mille met maar liefst 70.000 euro aan accessoires te verrijken. Maar dan heb je ook wat. Waar andere merken in deze klasse er trots op zijn stoelmassage te hebben, gaat Mercedes een stapje verder. Ongeacht of men voor of achterin zit, de auto wil via een schermpje graag weten of de massage ‘snel en krachtig’ dan wel ‘langzaam en sterk’ dient te worden toegepast. Er is keuze uit vier kneedprogramma’s. Maar de stoelen kunnen meer; ze houden ook in (te) snel genomen bochten de bestuurder en passagiers op hun plaats. Hoewel, zeker met het onderstel in de comfortstand, de carrosserie al redelijk stabiel is, wordt de zijdelingse steun in bochten versterkt door kussentjes in de stoelflanken, die zichzelf razendsnel opblazen. Bij een bocht naar links krijgt het lichaam zodoende aan de rechterkant wat steun en bij S-bochten (zoals bij het verlaten van rotondes) werken de steunverleners eendrachtig samen.

Het zijn maar een paar kleine voorbeelden van het indrukwekkende comfort dat een S-klasse de berijder biedt. Of beter gezegd: zijn eigenaar biedt. Want in auto’s als deze rijdt de bezitter ervan zelden, zeker in de Lang-uitvoering is een S-klasse veelal chauffeur driven. Toch een beetje zonde, want het gemak waarmee de toch ruim vijf meter lange auto rijdt, is een feest voor de liefhebbende chauffeur.