Tipi's vol sjaals en tassen

De nieuwe winkel van Hermès in Parijs is klaar voor de klant van de toekomst. En die komt uit Azië.

Wat

Hermès (sinds 1837) heeft in Parijs een nieuw vlaggeschip met een oppervlak van bijna vijftienhonderd vierkante meter, gevestigd in het voormalige art-decozwembad uit 1935 van het naastgelegen luxehotel Lutetia.

Wat hebben ze

Wat niet? Dames- en herenmode, parfums, horloges, juwelen, sjaals, kleine lederwaren en tassen, een boekenhoek, behang, interieurtextiel, bedden. Hermès, van oudsher zadelmaker, verloochent zijn afkomst niet en verkoopt ook zadels en zwepen. Afwezig in de winkel: de befaamde rechthoekige Birkintas, genoemd naar de Franse zangeres Jane Birkin. Heeft u uw zinnen gezet op het statussymbool, waarvan het 35 cm hoge basismodel rond de 6.000 euro kost, doorbreek dan de kunstmatig in stand gehouden wachtlijst, en toon u een voorbeeldige Hermès-klant door eerst flink wat andere dingen te kopen (het goedkoopste artikel in de winkel is een brok zeep voor 30 euro). Vraag dan pas naar dé tas. Wedden dat de verkoopster er een tevoorschijn tovert?

In een vitrine staat wel de hoge rechthoekige Evelyne III met geperforeerde H, in het oranje (1.680 euro), de huiskleur van Hermès. Die kleur komt terug in de hoge stapels verpakkingsdozen tegen de muren. Meest verpakte artikel in het luxepaleis moet de zijden Hermèssjaal zijn, verzamelobject vanaf 250 euro voor de kleinste en 1.999 euro voor de grootste. Nog wat prijzen: een modieuze witte paardrijbroek kost 900 euro. Leren mannenjack 5.000 euro. Winkelen bij Hermès betekent dat geld geen rol speelt.

Hoe word je geholpen

Er staat ontzettend veel braaf afwachtend personeel in deze enorme winkel. In het drukke tassenhoekje heeft een Aziatische verkoopster alleen oog voor de Aziatische cliëntèle. „Komt u uit China? Hoe komt u dan aan die mooie krullen in uw haar?” De Chinese mevrouw koopt rap de oranje Evelyne III. In de sjaaltjeshoek hoor ik moeizaam Engels. De jonge verkoopster wil me nog wel even iets aanprijzen, het allereerste Hermès T-shirt ooit: grijs gemêleerd, superzacht en met oranje print. Het kost 290 euro. Irritant is de overvloedige bewaking, draal je naar hun idee ergens te lang, dan schieten ze toe. Een zogenaamd onopvallende omsingeling volgt. Dat voelt ongastvrij.

Hoe ziet het eruit

Groots. Bij iedereen die de winkel binnenstapt, valt na het passeren van het inpandige bloemwinkeltje (trend in retailland) de mond open. Architect Denis Montel plaatste drie enorme, van hout gevlochten tipi-achtige tenten in de hoge ruimte. Sta je in zo’n tent met Hermès koopwaar, dan geeft dit een intiem gevoel. Op een granieten vloer met mozaïek na, is er niets in de luxetempel dat herinnert aan het zwembad, of het moeten de art-decobalustrades zijn.

Voor wie

Hermès sjaaltjesverzamelaars? Vast ook, maar Met deze indrukwekkende winkel vol moderne luxe lijkt Hermès zich klaar te maken voor de klant van de toekomst. En die komt uit Azië.