Net een kinderarm, maar zonder handje

Episodes 14th May 2010
Episodes 14th May 2010

EpisodesSeizoen 18 afl. van 25 minuten€ 14,99

Sean en Beverly zijn succesrijke, Britse scenarioschrijvers, die tot hun verrassing worden gevraagd om een Amerikaanse remake van hun tv-serie te doen. Merc, een Amerikaanse zenderbaas is vol lof over hun werk. Maar als de twee zich laten overhalen naar Los Angeles te gaan, moeten ze het nodige incasseren.

„Het kan zijn dat Merc jullie show niet heeft gezien”, fluistert de casting director. En als de hoofdrolspeler van de Britse versie faalt bij de auditie weten de Amerikanen al snel een ander die geknipt is voor de rol van het bejaarde, betweterige, welbespraakte hoofd van een kostschool: Matt LeBlanc!

Matt LeBlanc is de wereldberoemde ster die tien jaar lang Joey Tribbiani speelde in Friends – de goedlachse, oversekste en wat dommige macho van de zes vrienden.

Nadat Friends ophield in 2004 speelde hij twee seizoenen in de spin-off Joey. Zijn cv meldt geen rollen sindsdien. Heeft hij last van het Swiebertje-effect? Wil het publiek hem niet in een andere rol zien? In Episodes keert hij die vereenzelviging met een oude rol om door zichzelf te spelen: de ernstige man achter het platte personage.

LeBlanc doet dat slim en met veel zelfspot – gestuurd door onder anderen David Crane, één van de schrijvers van Episodes die eerder Friends creëerde. LeBlanc charmeert Beverly door zich voor te doen als de vader die zijn twee zoontjes lief heeft boven alles. Ze vindt hem onverwacht ontroerend en warm. Bij Sean parasiteert hij juist op zijn imago. Hij imponeert hem met zijn sportwagen en privéjet, en met een verhaal over het formaat van zijn geslacht: „Het is net een kinderarm – maar dan zonder het handje.”

Episodes speelt een geraffineerd spel met schijn en werkelijkheid, en met verwachtingen en clichés. LeBlanc zet zich met veel zelfspot te kijk en de twee Britse gasten houden hun hoge moraal niet overeind in de door hun verfoeide wereld van geld en glamour.

De spanning tussen LeBlanc en Stephan Mangan en Tamson Greig als de bleue schrijvers zorgt voor topcomedy. Mangan en Greig (eerder samen in het geweldige, absurdistische Green Wing) kunnen goed uit de voeten met de aan slapstick grenzende koddigheid en de beschamende situaties waarin ze worden gebracht.

Televisieseries die zich afspelen achter de schermen van de film- en tv-wereld leidden al eerder tot scherpe televisie en buitengewoon geestige satire; zie Extras, 30 Rock en Entourage. Deze nieuwkomer doet daar niet voor onder.

Ron Rijghard