Succes
„Dat kun je op twee manieren definiëren: kijkcijfers en waardering. En die twee gaan niet altijd samen. Lang en Gelukkig was bijvoorbeeld een superleuke film die drie Gouden Kalveren heeft gewonnen, maar die heeft het in de bioscoop niet goed gedaan.
Aan de andere kant heb ik ook films geproduceerd waarvan ik niet zoveel verwachtingen had en die toch een bioscoopsucces werden. Als je een film maakt, zit je in een sneltrein. Ben je eenmaal begonnen dan kun je halverwege niet zeggen: laten we er nog eens naar kijken – dan moet je door en kun je hooguit bijsturen en er in de montage bovenop zitten.”
Ego
„Ik houd er van om in de luwte te opereren, maar je moet niet alleen maar bescheiden zijn. Het is ook goed om je te profileren, te laten zien wat je doet.”
Ambitie
„Ik had al langer regieambities, maar bij de oprichting van NL Films koos ik er aanvankelijk voor om als producent het bedrijf groot en sterk te maken.
Met In Therapie heb ik als regisseur echt mijn nek uitgestoken. Want als je zo’n serie met alleen maar pratende hoofden niet heel goed maakt, is het heel erg saai.
Ik zou ontzettend graag nog een keer een soort Nederlandse Shawshank Redemption maken. Zo’n ge-wel-di-ge film: de acteurs, het verhaal – alles is goed. En het kan ook in Nederland, want het is niet heel duur om te maken. Maar ik zou niet alleen maar willen regisseren. Daarvoor vind ik het werk voor NL Film te leuk om te doen.”
Conflict
„Het vertrek van mijn mede-eigenaar en medeoprichter Johan Nijenhuis bij NL Film in 2009 had een zakelijke en een artistieke kant. Wij hebben verschillende smaken en ik denk dat ik zeker in de eerste jaren iets te veel die van hem heb gevolgd, met films als Costa! en Volle Maan. Toen ik me ook meer ging profileren met projecten kwamen we op den duur ook zakelijk tegenover elkaar te staan omdat we als het ware gingen concurreren binnen het eigen bedrijf. Voetbalvrouwen en De Storm moesten immers uit hetzelfde potje van het Filmfonds worden gefinancierd.”
Beste idee
„Ik denk toch de beslissing om In Therapie te gaan maken. Ik zag het op een beurs – het is oorspronkelijk een Israëlisch format – en dacht meteen: dit is perfect voor Nederland. Het kwam ook precies op het goede moment. Johan was net vertrokken en ik kon meteen mijn eigen signatuur neerzetten. Tegelijkertijd liet ik de buitenwereld zien dat de creativiteit bij NL Film niet met Johan Nijenhuis de deur was uitgelopen.”
Held/heldin
„Ik moest laatst weer eens denken aan de regisseur van Apocalypse Now, Francis Ford Coppola. Al je geld in zo’n film steken, je hele carrière op het spel zetten, hel en verdoemenis over jezelf afroepen, bijna ten onder gaan, en dan zó triomferen – ja, dan ben je een held. Ik zou dat soort risico’s niet durven nemen.”
Johan Faber