De ingewikkelde werkelijkheid van het afvallen

Frisdranken behoren tot de belangrijkste dikmakers. Foto Reuters / Shannon Stapleton

Wie zijn vetrandjes kwijt wil komt op internet volop diëten tegen die van alles beloven: een kilo per week, of zelfs tien kilo per maand. Maar hoeveel moet je minder eten om iedere week een kilo te verliezen? En hoe lang blijft dat doorgaan?

De ingewikkelde werkelijkheid van het afvallen wordt zichtbaar in de lichaamsgewicht-rekenmachine die Amerikaanse onderzoekers online hebben gezet. Vul je lengte, leeftijd, geslacht en gewicht in, vertel of je zittend werk doet en hoe vaak je sport. En tenslotte: geef op hoeveel de weegschaal over hoeveel dagen moet aangeven.

Bedenk voor je begint: crash-diëten zijn ongezond. Een kilo per week is eigenlijk te veel. Streef naar maximaal een pond per week. Neem de tijd. Vul 180 dagen in, of 365. In plaats van een streefgewicht kun je het ook verstandiger aanpakken en een leefstijlverandering opgeven. Dan kun je opgeven hoeveel je (minder) wilt eten en (meer) wilt bewegen. Het programma laat zien naar welk lichaamsgewicht je dan toegroeit. Een ding is zeker: wie een tijdje dieet en dan weer een oude eetgewoonte oppakt wordt nooit blijvend lichter.

Lees meer over de ingewikkelde werkelijkheid van het afvallen in de wetenschapsbijlage van NRC Weekend.