Ook China wil Geert Mak en Dick Swaab lezen

Literaire kinderboeken, in het bijzonder die met veel tekeningen, doen het goed in China. Ook Laurentien van Oranje scoort met haar boek. Voor de Nederlandse uitgevers van wetenschappelijke en historische non-fictie en van kinderboeken is de Boekenbeurs van Peking een succes geworden. De Amsterdam University Press, Historische Uitgeverij, Toth, Contact en Leopold hebben alle rechten

Literaire kinderboeken, in het bijzonder die met veel tekeningen, doen het goed in China. Ook Laurentien van Oranje scoort met haar boek.

Voor de Nederlandse uitgevers van wetenschappelijke en historische non-fictie en van kinderboeken is de Boekenbeurs van Peking een succes geworden. De Amsterdam University Press, Historische Uitgeverij, Toth, Contact en Leopold hebben alle rechten van de titels die zij hadden meegenomen verkocht.

“Commercieel gezien verloopt de beurs voor de Nederlandse uitgevers als een trein,” aldus directeur Henk Pröpper van het Nederlands Letterenfonds. “Zij doen uitstekende zaken. Literaire rechten gaan langzamer, omdat eerst ook naar de inhoud gekekeken moet worden.”

[..] Titels die het zeer goed zullen doen, zo verwachten Chinese uitgevers, zijn de boeken van Luuk Middelaar, Hans Ibelings en Geert Mak over Europese geschiedenis en architectuur, Wij zijn ons brein van de in Hangzhou docerende Dick Swaab, Boudewijn Bakker over Rembrandt en Frank Westerman over het Lippizanerpaard.

Dat is voor de kenners van de Chinese markt geen verrassing. Tijs Goldschmidts Darwins Hofvijver deed het hier ook al uitstekend.

Laurentien van Oranje en Sieb Posthuma melden dat zij de rechten van het vervolg op hun Mr Finney en de wereld op zijn kop hebben verkocht. Ook Yi Yi en Ya Ya - Jip en Janneke en de boeken van Annemarie van Haeringen doen het goed bij de Chinese uitgevers.

Abonnnees kunnen het volledige artikel hier lezen.