Zes vragen over de zeer onzekere toekomst van Saab

Foto Flickr / FaceMePLS

Terwijl Saab wacht op goedkeuring van een deal met Chinese investeerders, dreigt een faillissementsaanvraag door de vakbonden. Er is acuut geld nodig. Economie-redacteur Tom Kreling beantwoordt zes vragen over de nijpende situatie van het illustere automerk.

1) Wat gebeurt er als Saab geen investeerder vindt?

Een aantal vakbonden heeft vorige week een verzoek ingediend bij Saab om de salarissen van het personeel over te maken. Lukt dat niet vóór vrijdag dan kan het faillissement van de autofabrikant worden aangevraagd.

2) Maar Saab had in juni toch Chinese investeerders gevonden?

Klopt. De bedrijven Pangda en Yougman zijn bereid om gezamenlijk 245 miljoen euro te betalen in ruil voor respectievelijk 24 procent en 29,9 procent in Swedish Automobile, eigenaar van Saab.

Maar de overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de Chinese overheid. Het laatste bericht was dat dit in de herfst verwacht wordt. In de tussentijd is het bedrijf op de beurs veel minder waard geworden. Daarom is het de vraag hoeveel de Chinezen nog willen betalen.

3) Heeft Saab daar de tijd voor?

Nee. Het grote probleem van Saab is dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt. De enige manier om geld te verdienen, is auto’s verkopen. Maar de fabriek ligt al maanden stil omdat leveranciers weigeren onderdelen te leveren vanwege onbetaalde rekeningen. Dus Saab heeft acuut geld nodig om salarissen en daarna leveranciers te betalen. Dan kan de fabriek weer gaan draaien en eventueel winst gemaakt worden.

4) Hoe groot is de kans op een zoveelste nieuwe investeerder?

Dat is onduidelijk. In de Zweedse media verschenen gisteren en vandaag berichten dat topman Victor Muller met een grote Europese bank in gesprek is voor een krediet. De koers van het aandeel schoot hierna gisteren omhoog op de beurs. Vandaag rond het middaguur stond het aandeel op 0,81 cent, een winst van ruim 20 procent.

5) Dus beleggers hebben er nog wel vertrouwen in?

Het aandeel Saab is vooral interessant voor speculanten, omdat het enorme uitschieters naar boven en naar beneden maakt. Saab zou vorige week de halfjaarcijfers bekend maken, maar dat werd uitgesteld tot vandaag. Vanochtend bleek dat de halfjaarcijfers pas na het sluiten van de beurs verschijnen. Waarschijnlijk wil Saab tegelijkertijd een nieuwe financiële strohalm kunnen presenteren.

6) En zullen de halfjaarcijfers nog een verassing opleveren?

De kans is klein. In het eerste kwartaal verkocht Saab 9.674 auto’s. Toen is er een verlies geleden van 72 miljoen euro. Sindsdien ligt de fabriek stil. Dus er zullen waarschijnlijk minder auto’s zijn verkocht, waardoor er nog minder geld is binnengekomen.

    • Jules Seegers