Vliegen vooral in Europa en VS veilig

Wie veilig wil vliegen moet boeken in Amerika of Europa, zegt een Zwitsers onderzoek. Maar de meeste maatschappijen zijn zó veilig dat er nauwelijks een rangorde te maken valt.

Brokstukken van het Air France-KLM toestel dat in juni 2009 crashte. Foto AFP (FILES) - This handout picture released June 8, 2009 by the Brazilian Navy shows divers recovering part of the tail section from the Air France A330 aircraft that crashed in midflight over the Atlantic ocean while flying from Rio de Janeiro to Paris on June 1, 2009. Victims' relatives and a pilots' union on August 3, 2011 said they had lost faith in a probe into the 2009 crash of an Air France jet that killed 228 people, alleging it sought to clear Airbus of responsibility. The latest twist in the enquiry into why the Airbus A330 plunged into the Atlantic en route from Rio to Paris came after French media reported that the body leading the probe had withdrawn a recommendation to change stall alarms. Instead, the French air accident investigation authority BEA on July 30, 2011 released an interim report into the June 1, 2009 crash in which it said that the pilots were not trained to handle the jet when it stalled in rough weather. AFP PHOTO BRAZILIAN NAVY/HO RESTRICTED TO EDITORIAL USE AFP

Het was een slimme manier om het nieuws te halen. Gisteren publiceerde het Zwitserse consultancybureau ATRA ( Air Transport Rating Agency) voor het eerst een top-10 van de veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. De uitslag was niet verrassend: volgens de Zwitsers behoren de grote Amerikaanse en Europese vliegtuigmaatschappijen – plus Japan Airlines – tot de veiligste van de wereld.

Toch ging het lijstje van ATRA de hele wereld over. Want een officieel overzicht van de meest betrouwbare luchtvaartmaatschappijen bestond nog niet. De EASA, het Europese agentschap voor vliegveiligheid, publiceert een ‘zwarte lijst’ van maatschappijen die onder verscherpt toezicht staan, of die niet binnen de EU mogen landen. Dat overzicht is een lange lijst van obscure maatschappijtjes uit Afrikaanse en Aziatische landen – maatschappijen waar de gemiddelde Europese reiziger niet zo snel zou boeken. Wie meer wil weten over de vliegveiligheid van de grotere vliegmaatschappijen, was aangewezen op officieuze websites waar het aantal ongelukken wordt gedeeld door het aantal gevlogen kilometers.

Het Zwitserse onderzoek claimt beter werk te hebben afgeleverd. Op zijn website meldt de ATRA gegevens te hebben onderzocht van 100 maatschappijen die niet op de zwarte lijst staan. Van 44 van deze maatschappijen was genoeg informatie beschikbaar om een ranglijst te maken. Daarbij hebben de Zwitsers niet alleen gekeken naar het aantal ongelukken, maar in totaal vijftien criteria beoordeeld, waaronder de gemiddelde leeftijd van de luchtvloot, het aantal simulators waarop piloten kunnen trainen, de beschikbare onderhoudscapaciteit, het aantal werknemers en zelfs de financiële gezondheid van een maatschappij. Dit ‘holistische’ onderzoek leidde tot een rijtje van de tien veiligste vliegmaatschappijen ter wereld. Maar de Zwitsers hebben geen rangorde aangebracht in de top-10: daarvoor liggen de resultaten te dicht bij elkaar.

Voormalig vlieger en luchtvaartdeskundige Benno Baksteen is daar niet verbaasd over. „De luchtvaart is ontzettend veilig, en er zijn steeds minder maatschappijen die het niet goed doen.”

Vliegrampen bij moderne, westerse maatschappijen zijn vrijwel altijd het het gevolg van een complexe, zeldzame samenloop van omstandigheden, zegt Baksteen. In 2009 crashte een Airbus 330 van Air France voor de kust van Brazilië in de Atlantische Oceaan. Toch behoort Air France-KLM volgens het Zwitserse onderzoek tot de tien veiligste vliegmaatschappijen ter wereld. En is er volgens Baksteen geen reden om aan te nemen dat bijvoorbeeld British Airways of Lufthansa veiliger zijn. „De grote luchtvaartmaatschappijen hebben hun veiligheidssystemen allemaal op orde”, zegt Baksteen. „Wie er getroffen wordt door een ongeluk, is een kwestie van toeval.”

    • Steven Derix