Supermarktgigant Carrefour draait verlies

De Franse grootgrutter Carrefour draait verlies. Het bedrijf heeft last van de eurocrisis en prijst zich uit de markt in thuisland Frankrijk.

De economische crisis zorgt ervoor dat de Franse supermarktgroep Carrefour de verwachtingen voor 2011 flink naar beneden moet bijstellen. In plaats van de eerder voorziene groei zal het operationeel resultaat van het grootste supermarktconcern van Europa dit jaar 15 procent lager liggen dan in 2010.

De groep maakte de tegenvallende resultaten van het eerste half jaar vanmorgen bekend: een daling van het operationeel resultaat met 22 procent tot 772 miljoen euro en een nettoverlies van 249 miljoen euro. Carrefour stond vanochtend 3 procent lager op de beurs van Parijs.

Carrefour, na het Amerikaanse Walmart de grootste supermarktgroep ter wereld, maakte over de eerste zes maanden van 2010 nog 97 miljoen euro winst. Het nettoverlies van 249 miljoen euro in het eerste half jaar van dit jaar schrijft de groep toe aan enkele eenmalige niet-operationele kosten, zoals een waardevermindering van bezittingen en een provisie voor een belasting in Spanje. Maar daardoor zou ook het eindresultaat voor 2011 in het rood kunnen eindigen. Dankzij redelijke prestaties in opkomende markten als China en, in iets mindere mate Brazilië, nam de omzet wel toe met 2,3 procent tot 39,6 miljard euro.

Het flink tegenvallende nettoresultaat is ook het gevolg van slechtere presentaties op thuismarkt Frankrijk, goed voor 40 procent van de omzet van de groep. En ook in Italië en Griekenland, die beide sterk hebben te lijden onder de crisis, moet Carrefour tegenvallende resultaten laten optekenen, erkent algemeen directeur Lars Olofsson. Op de Europese markt voldoet alleen Spanje min of meer aan de verwachtingen.

Carrefour verwacht geenszins een herstel in de tweede jaarhelft. Het bedrijf sluit niet uit dat 2011 met verlies wordt afgesloten. Analisten hadden eerder al een daling van het jaarresultaat met 11 tot 15 procent voorspeld, waardoor het negatieve effect op de beurs vanochtend beperkt bleef. Sinds begin dit jaar is het aandeel Carrefour al 40 procent in waarde afgenomen.

Ondanks pogingen om marktaandeel terug te winnen in Frankrijk, gaat de groep steeds verder achteruit. Voor het eerst in jaren is Carrefour met een aandeel van 11,2 procent nog maar de nummer drie op de Franse markt, na Intermarché (12,4 procent) en koploper Leclercq (17,6 procent). Belangrijkste reden voor de daling van het marktaandeel is volgens analisten dat de prijzen bij Carrefour gemiddeld 3 tot 5 procent hoger liggen dan bij de twee grote concurrenten. De poging om meer producten van het eigen huismerk in de schappen te leggen heeft tot nu nog geen effect gesorteerd.

Ook met internetdiensten loopt Carrefour achter op de concurrentie. Het biedt de dienst nog maar aan in drie Franse steden, terwijl Leclercq vooral in landelijke gebieden marktaandeel van Carrefour afsnoept dankzij internetverkoop.

De algemeen directeur staat na een eerder debacle in Brazilië, na Frankrijk de belangrijkste markt voor Carrefour, onder zware druk van de belangrijkste aandeelhouders, zoals de Groupe Arnault, om Carrefour weer op de rails te krijgen en de waarde van het aandeel op te krikken. Veel analisten zien een verkoop van de supermarkten in Brazilië als een mogelijke oplossing om de waarde van het aandeel weer op te krikken, maar daarvan wil Olofsson voorlopig niets weten.