Saabs laatste financiële strohalm

Terwijl Saab wacht op goedkeuring van een deal met Chinese investeerders, dreigt een faillissementsaanvraag door de vakbonden. Er is acuut geld nodig.

Swedish Automobile-topman Victor Muller (links) ten tijde van de overname vorige jaar, met toenmalig Saab-directeur Jan-Aake Jonsson. Foto Bloomberg Victor Muller, chief executive officer of Spyker Cars NV, left, and Jan-Aake Jonsson, chief executive officer of Saab Automobile AB, embrace as they stand between a Saab, left, and a Spyker vehicle at a news conference in Stockholm, Sweden, on Tuesday, Jan. 26, 2010. General Motors Co. agreed to sell its Saab unit to Dutch sports-car maker Spyker Cars NV in a deal that would save the 72-year-old Swedish brand that’s being wound down. Photographer: Casper Hedberg/Bloomberg *** Local Caption *** Jan-Aake Jonsson; Victor Muller Bloomberg

De Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan ligt al maanden stil. De werknemers zitten thuis. Elke maand is het afwachten of ze salaris krijgen. De afgelopen maanden lukte het Saab-eigenaar Swedish Automobile nog om geld bij elkaar te krijgen om het personeel te kunnen betalen, al werd het wel te laat overgemaakt.

Maar voor de maand augustus is het nog niet gelukt een financier te vinden die de salarisbetalingen mogelijk maakt. Vandaag na het sluiten van de Amsterdamse beurs zou Swedish Automobile de halfjaarcijfers presenteren. De vraag is vooral of de autofabrikant opnieuw een investeerder heeft gevonden die geld in de noodlijdende autofabrikant wil steken.

1 Wat gebeurt er als Swedish Automobile geen investeerder vindt?

De Zweedse vakbond IF Metall, waar veel fabrieksmedewerkers van Saab aan verbonden zijn, heeft vorige week een verzoek ingediend bij Saab om de salarissen van het personeel over te maken. Na ontvangst van dit verzoek heeft Saab zeven dagen de tijd om het geld over te maken. Lukt dat niet dan kan de vakbond het faillissement van de autofabrikant aanvragen. Deze termijn verstrijkt vrijdag.

2 Maar Saab had in juni toch Chinese investeerders gevonden?

Klopt. De Chinese bedrijven Panga en Yougman zijn bereid om gezamenlijk 245 miljoen euro in Saab te steken. Pangda betaalt 109 miljoen voor een belang van 24 procent en Youngman krijgt voor 136 miljoen euro een belanf van 29,9 procent in Swedish Automobile. Met de Chinezen wil Swedish Automobile twee bedrijven beginnen: een voor distributie en een voor de productie.

Maar de overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de Chinese overheid. Daar wacht Saab al tijden op. Het laatste bericht was dat de goedkeuring ergens in de herfst verwacht wordt. In de tussentijd is het bedrijf op de beurs veel minder waard geworden. Daarom is het de vraag hoeveel de Chinezen nog willen betalen.

3 Kan Saab op die goedkeuring wachten?

Nee. Het grote probleem van Saab is dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt. De enige manier om geld te verdienen, is auto’s verkopen. Maar de fabriek ligt al maanden stil omdat leveranciers weigeren onderdelen te leveren vanwege onbetaalde rekeningen. Dus Saab heeft acuut geld nodig zodat het zo snel mogelijk de salarissen kan betalen om een faillissementsaanvraag te voorkomen. Daarna kunnen de leveranciers betaald worden, zodat de fabriek weer kan gaan draaien. Dan kan de fabrikant proberen weer winst te maken.

4 Hoe groot is de kans op een zoveelste nieuwe investeerder?

Dat is onduidelijk. In de Zweedse media verschenen gisteren en vandaag berichten dat topman Victor Muller met een grote Europese bank in gesprek is voor een krediet. De koers van het aandeel schoot hierna gisteren omhoog op de beurs. Vandaag rond het middaguur stond het aandeel op 0,81 cent, een winst van ruim 20 procent.

5 Dus beleggers hebben er nog wel vertrouwen in?

Het aandeel Saab is vooral interessant voor speculanten, omdat het enorme uitschieters naar boven en naar beneden maakt. Saab zou vorige week de halfjaarcijfers bekend maken, maar dat werd uitgesteld tot vandaag. Vanochtend bleek dat de halfjaarcijfers vandaag pas na het sluiten van de beurs verschijnen. Waarschijnlijk wil Saab tegelijkertijd een nieuwe financiële strohalm kunnen presenteren.

6 En zullen de halfjaarcijfers nog een verassing opleveren?

De kans is klein. In het eerste kwartaal verkocht Saab 9.674 auto’s. Toen is er een verlies geleden van 72 miljoen euro. Sindsdien ligt de fabriek stil. Dus er zullen waarschijnlijk minder auto’s zijn verkocht, waardoor er nog minder geld is binnengekomen.

    • Tom Kreling