'Maar de Vlamingen mogen wel haar boeken kopen!!!'

Hoe akelig is het toch dat elk rechts, nationalistisch beleid op een gegeven moment een vernietigende houding aanneemt ten opzichte van kunstenaars. De aanval op subsidies in Nederland vormt een schrijnende illustratie. In België is het vooral de agressie van mensen die zich uitdrukkelijk als ‘Vlaams’ profileren, die de kunstensector bedreigt.

Een hele tijd geleden ondertekende ik samen met vele andere Nederlandstalige en Franstalige Belgische kunstenaars een petitie waarin op vreedzame wijze werd opgeroepen om van de kunsten geen communautaire kwestie te maken. Enkele maanden later stopte iemand een kopie van die petitie in de brievenbus van mijn vader. Die anonieme persoon had een cirkel rond mijn naam getrokken en daarnaast geschreven: ‘Maar de Vlamingen mogen wel haar boeken kopen!!!’.

Deze zomer leken vooral de muzikanten te worden geviseerd. Nadat Bart Peeters voorzichtig zijn mening over het populisme van De Wever had meegedeeld in een radioprogramma, stoomde zijn mailbox vol haat. Voor Daan en Milow was dit al langer dagelijkse kost. De fanclub van Bart De Wever lijkt steeds meer op een knokploeg. Ik vraag me met stijgende onrust af of en wanneer woorden als ‘Sterft met uw Marokkaanse vrienden!’ (uit de mailbox van Bart Peeters) in handelingen zullen worden omgezet.

En ja, anonieme bloggers en mailers staan bekend als verspreiders van mentaal braaksel, wellicht mogen we niet elke Vlaams Nationalist met hen associëren. Echt griezelig wordt het pas als een intellectueel als Etienne Vermeersch herhaaldelijk meningen spuit als: ‘Die kunstenaars weten wellicht niet waarover ze spreken, het lijkt allemaal zo petit bourgeois. Is hun moeder meid geweest bij Franstalige baronnen in Vlaanderen? Heeft hun oom in ’14-’18 in de loopgrachten gevochten?’ Ik heb van Vermeersch filosofielessen genoten aan de universiteit en hoewel ik al wel had begrepen dat de grote geest zich de laatste jaren langzaam transformeerde tot zelfingenomen opinieverslaafde, bleef ik het verstand van de man hoog inschatten. Deze uitspraak is echter ronduit dom. Nee, natuurlijk hebben hedendaagse kunstenaars, net als al hun generatiegenoten, niet dat soort ervaringen met de Boze Franstaligen, dat is net hun punt.