Bankovervallersfilm vol verrassende wendingen

Flypaper. Regie: Rob Minkoff. Met: Patrick Dempsey, Ashley Judd, Octavia Spencer. In: 21 bioscopen. ***

Je ziet aan Flypaper meteen dat het voornaamste wapenfeit van regisseur Rob Minkoff (naast de regie van twee Stuart Little-animaties over een eigenwijze muis) de spookhuisthriller Haunted Mansion uit 2003 is. Want ook van het bankgebouw dat in Flypaper toneel is van ten minste twee simultane overvallen heeft hij weer een claustrofobische locatie weten te maken waar van alles gebeurt waar de hoofdpersonen geen greep op lijken te hebben. Dat geeft een creatieve wending aan een bekend genre.

Eerst is er de confrontatie tussen een drietal hightech-kluiskrakers en een stelletje redneck-amateurs dat het op de geldautomaten heeft voorzien. Dan ontpopt een hypernerveuze klant (hartenbreker Patrick Dempsey uit ziekenhuisserie Grey’s Anatomy) zich als onderhandelaar, annex gelegenheidsdetective én potentiële medeplichtige. En vervolgens blijken er nog heel andere krachten in het spel.

Flypaper lijkt op te veel andere bankovervallersfilms om echt origineel te zijn. Het scenario van het team achter situatiekomedie The Hangover zwierf lang in Hollywood rond voordat het eindelijk verfilmd werd. En het lijkt wel alsof er bij elke herschrijfsessie nieuwe verrassingseffecten aan toegevoegd zijn. Door de vaart er stevig in te houden weet Minkoff dat allemaal vakkundig te verdoezelen.

Onderhoudend is het zeker. Allereerst door talloze verwijzingen naar andere films, die je niet allemaal gezien hoeft te hebben om een vaag besef te hebben hoe bankovervallers en gijzelaars zich dienen te gedragen en waarom het grappig en onverwacht is als ze daarvan afwijken. Maar ook door de rol die zoiets absurds als een bankovervallersrating op internet speelt. Bankovervallers en bankdirecteuren verschillen niet zoveel van elkaar, beweert de film dan.

    • Dana Linssen