Volg-me-nietregister gelanceerd als bescherming van internetgebruikers

Veel websites doen vanaf vandaag mee aan een ‘volg-me-nietregister’, bedoeld om internetgebruikers bewuster te maken van hoe hun surfgedrag gevolgd wordt en daar invloed op te laten uitoefenen.

Internetgebruikers geven door websites te bezoeken informatie over hun surfgedrag en interesses, die onthouden worden door de computer en ingezet worden om het de gebruiker makkelijker te maken door bijvoorbeeld wachtwoorden alvast in te vullen, maar ook door te trachten passende advertenties te plaatsen. Iemand die veel voetbalsites bezoekt, krijgt bijvoorbeeld eerder een advertentie over voetbalschoenen te zien, dan over make-up.

Websites die deelnemen aan het register doen dat door elke van cookies gebruikmakende advertentie te voorzien van dit icoon. Je kunt op dat icoon klikken om meer te weten te komen over welke adverteerder erachter zit en vervolgens aangeven of je blijft toestaan dat die partij je ‘volgt’ en op je gedrag aangepaste banners plaatst.

Het initiatief is een reactie op de “onduidelijkecookiewet en een signaal dat zelfregulering kan werken als aanvulling daarop. Naast grote internetbedrijven als Google en Microsoft doen ook veel Nederlandse websites mee aan het initiatief. De partijen die nu deelnemen vertegenwoordigen al 75 procent van het Nederlandse internetbereik, stelt Interactive Advertising Bureau Nederland.

De links naar de website van youronlinechoices.com werken, misschien door de grote belangstelling, vanochtend niet of erg traag.

    • Peter Zantingh