Slechte cijfers auto- en supermarktindustrie

Verschillende automakers komen deze week met hun jongste productiecijfers. De vooruitzichten zijn niet heel optimistisch.

Beleggers kunnen deze week uitkijken naar verkoopcijfers van autofabrikanten, een Franse supermarktketen en producenten van luxe goederen. De uitgaven van consumenten aan bijvoorbeeld auto’s, parfums, computers zijn goede graadmeters voor de stand van de wereldeconomie. De vooruitzichten zijn niet heel optimistisch.

De autoverkopen in Europa en Amerika kwakkelen. Inmiddels zwakken ze ook in opkomende economieën af. In India daalde afgelopen juli de autoverkoop voor het eerst in bijna drie jaar. In China is er nog wel groei, maar veel minder dan in de afgelopen jaren. Analisten hebben hun verwachtingen voor 2011 en 2012 naar beneden bijgesteld. Of ze gelijk krijgen zal deze week blijken. Morgen maakt Volvo zijn omzet- en productiecijfers voor de maand juli bekend. Donderdag maken onder meer de Amerikaanse autofabrikanten Ford en General Motors bekend hoeveel auto’s ze in de maand augustus hebben verkocht.

Morgen komt de Franse supermarktketen Carrefour met halfjaarcijfers. Het bedrijf is na Walmart de grootste supermarktketen ter wereld. Als het bij Carrefour dezelfde kant opgaat als bij het Nederlandse Ahold, stemt ook dat weinig optimistisch. Het aandeel Ahold daalde vorige week met 4 procent na bekendmaking van de cijfers over het tweede kwartaal.

Hoe consumenten denken over de economische ontwikkelingen zal deze week ook weer duidelijk worden uit talloze cijfers die het vertrouwen weergeven. In Europa komen afzonderlijke lidstaten – Finland, Italië, Slowakije, Portugal – met cijfers voor de maand augustus. Morgen presenteert de EU haar index, die aangeeft in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. (NRC)