Nooit meer je naam in beeld bij genante foto's op Facebook

Sociaal netwerk Facebook geeft leden betere opties om hun privacy te beschermen. Bijvoorbeeld niet langer ongewenst je naam bij andermans foto’s. Waar Google+ al niet goed voor is.

Het werd laat die avond en je kon je niet meer herinneren dat die foto überhaupt was genomen. Totdat de volgende ochtend alle Facebook-vrienden zien hoe je in kennelijke staat met de serveerster probeert aan te pappen. Potsierlijk van de rodeostier valt. Rondslingerend geld loopt te graaien op de snelweg. En andere genante situaties.

Niet alleen de afbeelding staat online, ook je naam verschijnt in beeld op foto’s die Facebook-vrienden plaatsen. Dat gaat grotendeels automatisch, dankzij software voor gezichtsherkenning die Facebook heeft ingebouwd. Tot voor kort kon je je naam alleen achteraf verwijderen, maar dan hadden alle vrienden die pijnlijke foto al lang op Facebook gezien. De site kreeg erg veel klachten over mensen die expres vervelende foto’s online zetten, om anderen te pesten.

Nu is het eindelijk mogelijk die tags (labels) goed te keuren voordat ze zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Afgelopen week kondigde Facebook nieuwe privacygereedschappen aan die een einde moeten maken aan deze praktijk van ongewenste foto’s. Chris Cox, verantwoordelijk voor productontwikkeling bij Facebook, presenteerde een lijstje aanpassingen die het gemakkelijker maken om te bepalen wat je met wie deelt. De fototag was een van de meest gewenste aanpassingen (lees: een van de vervelendste eigenschappen van Facebook). Dat blijkt ook uit de reacties van gebruikers op het bericht van Chris Cox: „Eindelijk een systeem om tags goed te keuren”, verzucht een gebruiker.

Andere verbeteringen lijken regelrecht afkomstig van Google+, het alternatieve sociale netwerk dat in juli werd geïntroduceerd en binnen een maand meer dan 25 miljoen leden had. Dat is een fractie vergeleken bij Facebook (750 miljoen) maar vooralsnog is Google+ in zijn testfase al een groter succes dan Googles vorige poging tot sociaal netwerk, Buzz.

Google+ oogst vooral lof voor de introductie van Circles, waarmee je beter kunt bepalen welke informatie je met wie deelt. Op Facebook moet het straks ook eenvoudiger zijn om per bericht te bepalen of een boodschap leesbaar is voor iedereen of alleen voor vrienden. Desnoods kun je dat achteraf wijzigen. Je hoeft ook minder te zoeken naar de privacyinstellingen, belooft Cox. De opties verschijnen nu in beeld bij elk bericht dat je gaat plaatsen.

Facebook zal nooit toegeven dat Google+ hen op nieuwe ideeën heeft gebracht, maar heeft zich wel degelijk laten inspireren. Zo is in de Engelstalige versie de term ‘Everbody’ vervangen door ‘Public’, dezelfde term die Google gebruikt als je een boodschap de wereld in slingert.

Maar het meest opvallend is wel dat Facebook uit eigen beweging zijn privacyvoorwaarden aanpast, zonder dat er een golf aan protesten van gebruikers aan vooraf is gegaan. Dat was tot voor kort de manier waarop het privacydebat binnen het grootste sociale netwerk ter wereld werd gevoerd. Vanuit commercieel belang wil Facebook dat zijn gebruikers zoveel mogelijk van zichzelf laten zien. Dat levert nog meer specifieke informatie op waarmee je advertenties op maat kunt serveren – daarop is een belangrijk deel van de potentiële beurswaarde van Facebook (ergens tussen 30 en 70 miljard dollar) gebaseerd.

Maar Facebook kleunde vaak mis met nieuwe diensten en nodeloos ingewikkelde manieren om te voorkomen dat jan en alleman mee kan kijken. In mei vorig jaar presenteerde oprichter Mark Zuckerberg na hevige kritiek eindelijk een simpeler manier om privacyinstellingen te beheren. De update van vorige week is een logisch vervolg, maar hij zou er niet gekomen zijn zonder ‘hulp’ van de nieuwe concurrent.

Iedereen tevreden? Nou nee. Privacyvoorvechters klagen dat de meeste privacyinstellingen binnen Facebook nog steeds via een systeem van opt-out werken: je moet ze zelf activeren.

Als je bijvoorbeeld niet herkend wilt worden met twee handen vol papiergeld op de A2, dan is dit een handige functie om uit te zetten: ga naar Account/Privacyinstellingen/ Delen op Facebook /Dingen die andere delen. Daar staat de optie ‘Foto’s en video’s waarin jij bent getagd’ en ‘Stel foto's van mij voor aan vrienden’. Met die functies schakel je de beeldherkenningssoftware uit die automatisch je naam oplepelt. Wel doen voordat er een geldkoffer op de weg ligt, natuurlijk.

Marc Hijink

    • Marc Hijink