Nog meer aangepast voor de televisie

De kijker, televisie, en het geld dat daarmee door sponsoring gemoeid is, heeft wel meer veranderd in sport. Een paar voorbeelden:

Volleybal: Bij volleybal is het rallypointsysteem in 2000 ingevoerd om de wedstrijd aantrekkelijker te maken om naar te kijken. Een ploeg die niet aan service is kan nu ook een punt maken in plaats van alleen de service terugwinnen.

Voetbal: Het is spelers verboden om voetbalshirts uit of over het hoofd te trekken (op straffe van een gele kaart), officieel om tijdtrekken tegen te gaan. Bovendien, zo luidt het argument, moeten spelers het goede voorbeeld geven aan jonge voetballertjes. Maar volgens Frank van den Wall Bake, expert op het gebied van sportsponsoring, spelen er meer belangen: „Dat daarmee op het cruciale moment – na een doelpunt – het logo van de sponsor van het televisiebeeld verdwijnt, heeft zeker met het verbod te maken. Sponsors betalen genoeg om in beeld te komen.” Commercie speelt sowieso een cruciale rol bij het voetbal. Zo zou er een voorstel liggen om de wedstrijden van het WK voetbal van 2022 in Qatar in drie delen van 30 minuten te spelen, dus met een extra pauze. De organisatie wil zo de hoge temperaturen het hoofd bieden. De voetbalbond FIFA zou daar volgens de Britse krant The Guardian niet onwelwillend tegenover staan. Want: drie speeldelen betekenen meer commerciële zendtijd en dus meer inkomsten.

Basketbal: Basketbal werd vroeger gespeeld in twee helften, nu in vier kwarten. Door de verandering, bedacht in de VS, zijn er meer reclameblokken mogelijk.

Hockey: In het hockey heeft de Euro Hockey League (EHL) de Europa Cup vervangen. De EHL is opgericht in samenwerking met nationale hockeybonden, sponsors en een sportmarketingbedrijf, met als doel het hockey zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Zo zijn de wedstrijden opgedeeld in vier kwarten in plaats van twee helften zodat er meer reclameblokken zijn, komen de tv-camera’s tot in de dug-out en is het voornemen om de velden blauw te maken en de doelpalen geel, zodat de tv-kijker het beter kan volgen. Om het tempo van een hockeywedstrijd op te voeren mag een speler vanaf 2009 de bal bij een inslag of vrije slag naar zichzelf spelen, in plaats van naar een medespeler.

Tafeltennis: Deze sport gaat juist te snel voor de tv-kijker. De pingpongbal moest twee millimeter groter, naar 40 millimeter, om het spel te vertragen en het effect in het spel te verminderen. En de tafel kleurde blauw voor een betere zichtbaarheid.

Tennis: In 1972 werd fluorescerend geel de dominante kleur van de tennisbal. Uit onderzoek bleek geel het best zichtbaar op kleurentelevisies. In 1970 werd op veel grandslamtoernooien ook al de tiebreak ingevoerd. Dat vergrootte de aantrekkelijkheid; het spel kon niet meer oeverloos doorgaan.

Schaatsen: De Noorse bond heeft de 10 kilometer in mei geschrapt omdat steeds minder kijkers afstemden op het langebaanschaatsen.

Biljart: In 2003 klaagden sponsors in de biljartsport over te weinig zendtijd op de televisie en trokken zich terug. Om de sport aantrekkelijker te maken voor de televisiekijker spelen driebanders sindsdien op een blauw laken in plaats van een groen laken en wordt er gespeeld met een gele bal in plaats een (tweede) witte bal met zwarte stip. Want: een gele bal is voor tv-kijkers beter zichtbaar, zeker op een blauw laken.