Verrassende proefprogramma's van TV Lab zorgen vooraf al voor ophef

De derde editie van TV Lab brengt weer experimentele programma-ideeën. Welke pilot wordt straks een wekelijks tv-programma?

Ondernemer prijst poeptrui aan in het programma Business Class van Harry Mens. De trui was nep, Harry Mens was boos. De VARA wist vorige week al flink de aandacht te trekken met RamBam, een van de inzendingen voor TV Lab dat vanavond begint. Deze hele week vertoont Nederland 3 ’s avonds 24 nieuwe televisieformats. Het publiek mag meebepalen welke programma’s kunnen blijven.

Ook het format Weg van Nederland (VPRO) veroorzaakte ophef nog voordat het aanstaande donderdag zal worden uitgezonden: in een quiz met jonge uitgeprocedeerde asielzoekers ontvangt de kandidaat die het meest van Nederland weet 4.000 euro om mee te nemen naar het land van herkomst. Op internet wordt al druk gespeculeerd dat het programma een hoax zou zijn, in de voetsporen van BNN’s Grote Donorshow. Presentator Waldemar Torenstra ontkent dat in Shownieuws: „Het is gewoon een spelshow met leuke mensen. Dat de ondertoon is dat zij het land uit moeten is hard, maar zo is het leven.”

Andere TV Lab-programma’s zijn Fuck the parents (BNN), waarin ‘ongewenste’ vriendjes en vriendinnetjes incognito meegaan naar de schoonouders, en Take Ten (VPRO) waarin Clairy Polak in tien minuten een actueel fenomeen „op de grens van feit en fictie” onderzoekt. Vanavond spreekt ze met zombie-experts.

Het succes van de formats is afhankelijk van een cijfer van het publiek, maar ook van de online activiteit tijdens een programma. Hoe meer commotie hoe beter, dus ook negatieve reacties kunnen een gunstige invloed hebben.

Ook de STER experimenteert mee: de reclameblokken tijdens de TV Lab-avonden worden gevuld met vernieuwende reclame.

TV Lab werd drie jaar geleden bedacht omdat het strak geformatteerde programmaschema van de Nederlandse Publieke Omroep weinig ruimte laat voor experiment. Roek Lips, netmanager van Nederland 3: „Normaal gesproken ben ik als netmanager terughoudend met vernieuwing”. Volgens hem zijn vaste patronen een belangrijk onderdeel van televisie en moet je daarom niet te veel veranderen. „Maar als je van experimenteren een speciaal evenement maakt, werkt het wel.”

TV Lab blijkt een belangrijke stimulans voor nieuwe programma’s. Vorig jaar kreeg de helft van de formats later in het seizoen reguliere zendtijd. Voorbeelden daarvan zijn Ze is van mij(VPRO) en De tiende van Tijl (AVRO), dat vanaf 7 september aanstaande wekelijks te zien is op Nederland 3.

In het buitenland roept het concept veel interesse op. Duitsland, Slovenië en België hebben deze week ook een TV Lab op de buis en wisselen programma’s uit met Nederland. Volgend jaar moet die samenwerking worden uitgebreid naar twaalf Europese landen.

    • Adinda Akkermans