De veiligheid van liften in Nederland is in gevaar doordat vier van de zes bedrijven die liften mogen keuren niet onafhankelijk zijn van hun opdrachtgevers. Dat zegt de Arbeidsinspectie in een nog vertrouwelijk conceptrapport over de keuringsbedrijven. De nota van de inspectie is in het bezit van redacteuren Freek Staps en Annemarie Kas van NRC Handelsblad. “De kwaliteit van de keuringen staat nu al onder druk”, zeggen ook de bedrijven zelf in die nota.
Alle 84.000 Nederlandse liften worden eens in het anderhalf jaar geïnspecteerd. Sinds 2000 kwamen zeventien mensen om bij ongelukken met een lift. Vorig jaar raakten daarnaast naar schatting nog vijfhonderd mensen gewond in of door een lift, schrijft NRC Handelsblad vanmiddag.
Banden tussen eigenaar en reparateur brengen liftveiligheid in gevaar’
Volgens de wet moeten de keuringsbedrijven onafhankelijk zijn van zowel de eigenaar van het pand waarin de lift staat, als van het bedrijf dat eventuele reparaties aan de lift uitvoert. In de praktijk hebben de laatste twee juist vaker zakelijke banden. Daarmee komt “het waarborgen van de liftveiligheid” in gevaar, aldus het rapport.
De keurder is dan mogelijk minder kritisch over het onderhoud, probeert meer keuringen op een dag te verrichten of doet op verzoek keuringen later om geld te besparen (een keuring kost circa 200 euro). Zelf zeggen de keuringsbedrijven dat ze nu nog voldoende waarborgen hebben om inmenging te voorkomen, maar ook dat de druk opgevoerd wordt. De Arbeidsinspectie houdt geheim welke bedrijven te afhankelijk zijn.
Keuringsbedrijven in grote mate afhankelijk van contracten met onderhoudsbedrijven
Van de zes keuringsbedrijven zijn er vier voor meer dan de helft van hun omzet afhankelijk van grote contracten met onderhoudsbedrijven. Eén keurder haalt zelfs 90 procent van zijn omzet uit de samenwerking met één onderhoudsbedrijf. De keuringsinstanties zijn overigens aangewezen door de overheid.
De marktleider onder de commerciële liftkeurders, het Liftinstituut, waarschuwt dat er meer onveilige situaties ontstaan door afhankelijkheid die andere liftkeurders zouden hebben. “Als ik nu moet kiezen tussen de lift en de trap, kies ik de lift. Op een trap is er valgevaar”, zegt Liftinstituut-directeur Michael Douqué. “Maar over vijf jaar neem ik liever de trap. Het is wachten tot er ongelukken gebeuren.” Het aantal liften in Nederland stijgt sterk. Sinds 2004 is het met eenderde toegenomen.
Lees het achtergrondverhaal ‘Gevaarlijker dan je denkt’ vanmiddag in de papieren editie van NRC Handelsblad of in de digitale editie.