Veiligheid liften in gevaar door dubieuze keuring

De veiligheid van liften in Nederland is in gevaar doordat vier van de zes bedrijven die liften mogen keuren niet onafhankelijk zijn van hun opdrachtgevers.

Dat zegt de Arbeidsinspectie, onderdeel van het ministerie van Sociale Zaken, in een nog vertrouwelijk conceptrapport over de keuringsbedrijven, in bezit van deze krant. „De kwaliteit van de keuringen staat nu al onder druk”, zeggen ook de bedrijven zelf in die nota.

Alle 84.000 Nederlandse liften worden eens in het anderhalf jaar geïnspecteerd. Sinds 2000 kwamen zeventien mensen om bij ongelukken met een lift. Vorig jaar raakten daarnaast naar schatting nog vijfhonderd mensen gewond.

Volgens de wet moeten de keuringsbedrijven onafhankelijk zijn van zowel de eigenaar van het pand waarin de lift hangt, als van het bedrijf dat eventuele reparaties aan de lift uitvoert. In de praktijk hebben de laatste twee juist vaker zakelijke banden. Daarmee komt „het waarborgen van de liftveiligheid” in gevaar, aldus het rapport.

De keurder is dan mogelijk minder kritisch over het onderhoud, probeert meer keuringen op een dag te verrichten of doet op verzoek keuringen later om geld te besparen (een keuring kost circa 200 euro). Zelf zeggen de keuringsbedrijven dat ze nu nog voldoende waarborgen hebben om inmenging te voorkomen. De Arbeidsinspectie houdt geheim welke bedrijven te afhankelijk zijn.

Van de zes keuringsbedrijven zijn er vier voor meer dan de helft van hun omzet afhankelijk van grote contracten met onderhoudsbedrijven. Eén keurder haalt zelfs 90 procent van zijn omzet uit de samenwerking met één onderhoudsbedrijf. De keuringsinstanties zijn overigens aangewezen door de overheid.

De marktleider onder de commerciële liftkeurders, het Liftinstituut, waarschuwt dat er meer onveilige situaties ontstaan door afhankelijkheid die andere liftkeurders zouden hebben. „Als ik nu moet kiezen tussen de lift en de trap, kies ik de lift. Op een trap is er valgevaar”, zegt Liftinstituut-directeur Michael Douqué. „Maar over vijf jaar neem ik liever de trap. Het is wachten tot er ongelukken gebeuren.” Het aantal liften in Nederland stijgt sterk. Sinds 2004 is het met eenderde toegenomen.

Gevaarlijker dan je denkt: pagina 7