Eerste aanval Ai Weiwei op Chinese regering sinds zijn vrijlating

FILE - In this Thursday, June 23, 2011 file photo, activist artist Ai Weiwei opens the gate to talk to journalists gathered outside his home in Beijing, China. Liu Xiaoyuan, a close friend of Ai said Tuesday, June 28, 2011, Beijing's tax authorities are seeking nearly $2 million in back taxes and fines from the government critic who was recently released from detention. (AP Photo/Ng Han Guan, File) Ai Weiwei mag de pers niet meer te woord staan van de Chinese autoriteiten. Foto AP / Ng Han Guan

De Chinese kunstenaar en dissident Ai Weiwei heeft zich voor de eerste keer kritisch uitgelaten over de Chinese regering sinds zijn vrijlating in juni. In het Amerikaanse weekblad Newsweek schrijft hij dat Peking een soort gevangenis is, waar mensen langzaamaan gek worden.

Ai, die onder andere met zijn kunst al jaren de Chinese staat bekritiseert, werd in april gearresteerd en daarna aangeklaagd voor belastingontduiking. Eind juni werd hij na 81 dagen detentie weer vrijgelaten. Maar wel op voorwaarde dat hij er voortaan het zwijgen toe doet. Daarnaast mag hij het komende jaar China niet verlaten zonder toestemming te hebben gevraagd aan de autoriteiten. Zijn scherp geformuleerde commentaar in Newsweek toont echter dat Ai zijn mond niet laat snoeren.

‘Arbeidsmigranten zijn Peking’s slaven’

Peking is een stad van geweld, aldus Ai. Hij bekritiseert de regering vanwege de ongebreidelde corruptie in het land, het falende gerechtelijk apparaat en het beleid ten aanzien van arbeidsmigranten.

“Every year millions come to Beijing to build its bridges, roads, and houses. Each year they build a Beijing equal to the size of the city in 1949. They are Beijing’s slaves. They squat in illegal structures, which Beijing destroys as it keeps expanding. Who owns houses? Those who belong to the government, the coal bosses, the heads of big enterprises. They come to Beijing to give gifts—and the restaurants and karaoke parlors and saunas are very rich as a result.” - Ai Weiwei

‘Niets van mijn kunst vertegenwoordigt Peking’

Het spijt Ai dat hij geen favoriete plek heeft in Peking. Hij heeft geen behoefte de stad te bezoeken en is niet benieuwd naar haar inwoners. Omdat “je toch al weet wat iemand denkt” en “niemand in discussie wil gaan”.

“None of my art represents Beijing. The Bird’s Nest—I never think about it. After the Olympics, the common folks don’t talk about it because the Olympics did not bring joy to the people.”

Hij besluit zijn commentaar met de woorden:

“Beijing is a nightmare. A constant nightmare.” - Ai Weiwei

    • Marije Willems