Autoverkopen graadmeter voor economie

Verschillende automakers komen deze week met hun jongste productiecijfers. En Duitsland publiceert donder- dag kwartaalcijfers.

Beleggers kunnen deze week uitkijken naar verkoopcijfers van autofabrikanten, een Franse supermarktketen en producenten van luxe goederen. De uitgaven van consumenten aan bijvoorbeeld auto’s, parfums, computers zijn goede graadmeters voor de stand van de wereldeconomie. De vooruitzichten zijn niet heel optimistisch.

De autoverkopen in Europa en Amerika kwakkelen. Inmiddels zwakken ze ook in opkomende economieën af. In India daalde afgelopen juli de autoverkoop voor het eerst in bijna drie jaar. In China is er nog wel groei, maar veel minder dan in de afgelopen jaren. Analisten hebben hun verwachtingen voor 2011 en 2012 naar beneden bijgesteld. Of ze gelijk krijgen zal deze week blijken. Morgen maakt Volvo zijn omzet- en productiecijfers voor de maand juli bekend. Donderdag maken onder meer de Amerikaanse autofabrikanten Ford en General Motors bekend hoeveel auto’s ze in de maand augustus hebben verkocht.

Woensdag komt de Franse supermarktketen Carrefour met halfjaarcijfers. Het bedrijf is na Walmart de grootste supermarktketen ter wereld. Als het bij Carrefour dezelfde kant opgaat als bij het Nederlandse Ahold, stemt ook dat weinig optimistisch. Het aandeel Ahold daalde vorige week met 4 procent na bekendmaking van de cijfers over het tweede kwartaal.

Ahold blijft worstelen met lage groei en margedruk in rijpere markten, zoals de VS en Nederland. Beleggers vragen zich af waar de overname in een groeiregio blijft. Maar wat voor Ahold geldt, hoeft niet voor Carrefour op te gaan. Het Franse concern zit al stevig in opkomende markten. Van het bedrijfsresultaat (over 2010 bedroeg het bijna 3 miljard euro) komt inmiddels bijna een kwart uit Latijns-Amerika en Azië.

Op het gebied van luxe goederen komt het eveneens Franse Hermès met halfjaarcijfers. Het concern dat onder meer sieraden en parfums verkoopt, trekt sinds oktober vorig jaar extra aandacht, omdat het in het vizier ligt van het veel grotere LVMH (Moët Hennesy Louis Vuitton). Vorig jaar oktober bemachtigde LVMH in een klap 14 procent van de aandelen Hermès. Het belang is inmiddels uitgebouwd tot 21,4 procent. LVMH ontkent Hermès in zijn geheel te willen overnemen. Hermès op zijn beurt verzet zich tegen de strategie van LVMH en heeft het bedrijf opgeroepen weer de helft van zijn belang te verkopen.

Hoe consumenten denken over de economische ontwikkelingen zal deze week ook weer duidelijk worden uit talloze cijfers die het vertrouwen weergeven. In Europa komen afzonderlijke lidstaten – Finland, Italië, Slowakije, Portugal – met cijfers voor de maand augustus. Woensdag presenteert de EU haar index, die aangeeft in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. De index was sinds begin 2009 juist weer aan het klimmen in de EU, na de klap van de economische crisis een jaar eerder, maar is sinds begin dit jaar weer aan het dalen. De index dreigt inmiddels weer onder het langetermijngemiddelde te duiken.

Dinsdag maakt Eureko, eigenaar van verzekeraar Achmea, zijn halfjaarcijfers bekend. Het bedrijf haalde vorig jaar 19,8 miljard euro binnen aan premies, 1 procent meer dan in 2009. En ook beleggingen rendeerden vorig jaar erg goed. Toch daalde de nettowinst met 12 procent naar 1,2 miljard euro.

Donderdag maakt bouwbedrijf VolkerWessels de halfjaarcijfers bekend. Ondanks de malaise in de bouw bleef de winst bij het Rotterdamse bedrijf vorig jaar op peil, op 87 miljoen euro. De orderportefeuille groeide met 14 procent naar 5,1 miljard euro. Begin dit jaar kwam VolkerWessels in het nieuws toen bekend werd dat het bedrijf de projecten van het failliete Midreth uit Mijdrecht overneemt. De halfjaarcijfers zullen de integratie van deze projecten weergeven.

    • Marcel aan de Brugh