Zonder fietserstunnel ben je even snel in Zuid

De ophef en verontwaardiging die zijn ontstaan over de wens van directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum om de passage onder dit museum niet meer voor fietsers toegankelijk te maken, zijn misplaatst (NRC Handelsblad, 17 augustus).

Deze ruimte is belangrijker als museumingang voor bezoekers dan als fietserstunnel. De chaos en het lawaai van het zwaar gemotoriseerde tweewielerverkeer zijn hier uiteraard ongewenst. Wim Pijbes heeft in dezen groot gelijk.

Het argument dat fietsers uit Zuid door de afsluiting nu al tien jaar ‘gedwongen’ moeten omrijden naar het centrum van de stad is onjuist en zegt meer over de kleinzieligheid van een aantal individuen dan over de verkeerssituatie.

Komende vanaf het Concertgebouw (Zuid) in de richting van het Centrum is linksom de snelste route, via de Paulus Potterstraat, de Hobbemastraat en de Stadhouderskade naar het Leidseplein (Centrum), of rechtsom, langs het Museumplein, via de Hobbemastraat, de Hobbemakade en de Stadhouderskade naar de Spiegelstraat (Centrum). De eerste optie is ongeveer 200 meter korter en de tweede is ongeveer 100 meter langer vergeleken met de vroegere ‘onderdoorgangroute’. Waarover hebben we het?

Als fervent fietser stel ik voor de dat de fietsersbond zich sterk maakt voor echte problemen in de stad, zoals het weren van alle brommers en scooters van de stadsfietsstroken.

Frans Horbach

Amsterdam

    • Frans Horbach Amsterdam