Deeltijdhoer tobt met veeleisende vrouwen

Hung, seizoen 2. Tien afleveringen van 27 minuten. €32,99

‘Waarom krijg ik nou weer alle gekke, getrouwde en zwangere vrouwen?” In het tweede seizoen van de Amerikaanse HBO-serie Hung weet hoofdpersoon Ray Drecker (Thomas Jane) niet bepaald zijn draai te vinden als mannelijke hoer. De geschiedenisleraar en basketbalcoach, die uit financiële noodzaak dit ‘bijbaantje’ op zich heeft genomen, kan zich niet professioneel opstellen. Zo is de hoogzwangere Claire (verlaten door haar man) ontevreden over het feit dat hij zich, op haar kosten, inhoudt tijdens een vrijpartij.

Als Ray later aan zijn pooiers Lenore (Rebecca Creskoff) en Tanya ( Jane Adams) verklaart dat hij bewust just the tip gebruikte vanwege de baby, komen beide vrouwen niet meer bij van het lachen. Wanneer Ray zich vervolgens ook nog, ongevraagd, met het privéleven van Claire bemoeit, wordt hem dat al helemaal niet in dank afgenomen. „Dit is niet sexy!”, gilt zijn zwangere klant woedend nadat hij heeft gesuggereerd het weer goed te maken met de vader van haar kind. Ook zijn Israëlische buurvrouw en de Libanese Samara, die beiden ‘gebruik’ van hem maken, weet hij onbedoeld tegen elkaar op te zetten: het post-coïtaal nuttigen van een bakje hummus leidt binnen de muren van zijn huis tot een heropleving van het Palestijns-Israëlisch conflict.

Het gegeven van de tragikomedie Hung – huisvader leidt dubbelleven en wordt als hoer uitgebaat door kibbelende, vrouwelijke pooiers – lijkt aantrekkelijk, maar de serie kabbelt nogal, net als in het eerste seizoen. De dialogen zijn gewaagd, maar nooit hilarisch. En het acteren blijft te veel aan de oppervlakte. Want wat drijft Ray nou werkelijk? Waarom heeft hij eigenlijk nog gevoelens voor zijn ex-vrouw? Duidelijk wordt het niet.

Ook de seksscènes, waar het gezien de uitdagende titel van de serie om zou moeten draaien, zijn wat lafjes. Dat is jammer. In Californication – een serie met soortgelijke thematiek – toont de gescheiden, seksverslaafde Hank Moody (David Duchovny) meer lef. Wordt er bij Moody heel wat afgehijgd en zelfs geslagen, bij Ray blijven de dames toch wat kalm.

Ook bij emoties die niets met seks te maken hebben, komt Moody krachtiger uit de hoek. Als hij zijn liefde uit voor zijn knorrige puberdochter of zijn ex-vrouw, schieten de tranen je al snel in de ogen. Bij de afstandelijke Ray zoek je telkens naar de man achter het masker. Helaas blijft deze, net als het gevaarte in zijn broek, verborgen voor de kijker.

Rosan Hollak

    • Rosan Hollak