Afscheid van de HP-pc is 'emotioneel beladen'

HP, ’s wereld grootste computerfabrikant, wil stoppen met de verkoop van pc’s. Hoe lang blijven er nog HP-desktops en laptops op de Nederlandse bureaus staan?

Een zakelijke beslissing met emotionele lading. Zo omschrijft Bart Hogendoorn, directeur van HP Nederland', de beslissing om de computertak los te weken van de rest van het bedrijf. HP-topman Leo Apotheker kondigde vorige week een ingrijpende „heroriëntatie” aan die het bedrijf overzichtelijker en winstgevender moet maken.

Die mededeling gaf een bijzonder tintje aan het vijftigjarig bestaan dat HP Nederland deze week in Scheveningen vierde. Een derde van de HP-omzet, ook in Nederland, komt immers van pc’s en laptops. Maar die verdwijnen straks uit het assortiment als HP zijn pc-divisie verzelfstandigt (PSG of Personal Systems Group , goed voor een jaaromzet van 40 miljard dollar, 28 miljard euro).

Of het een spin-off of een verkoop wordt is niet duidelijk. Zeker is dat de lage marges van de computermarkt te zwaar drukken op de andere divisies: HP wil niet investeren in de consumententak, maar geld vrijmaken voor zijn grootzakelijke ambities: servers, software en integratie van de nieuwe aankoop, de Britse specialist in data-analyse Autonomy.

Bart Hogendoorn is nog maar een jaar directeur van HP Nederland en onderging de commotie over de aankondiging. „Ik was zelf verrast maar begrijp de beslissing. Er wel zitten emotionele aspecten aan omdat HP jarenlang verbonden is met de pc. Vandaar dat we binnen 24 uur na de aankondiging onze grootste klanten zelf op de hoogte hebben gesteld.”

Bij HP Nederland werken 3.000 mensen, waarvan 100 bij de PSG-groep. Het is onduidelijk wat er met hen gebeurt: HP wil 12 tot 18 maanden uittrekken voor de heroriëntatie. Dat is lang, klagen beleggers. Maar volgens Bart Hogendoorn is het belangrijk om geen overhaaste beslissingen te nemen. „Er is tijd nodig om zulke veranderingen uit te leggen, zowel intern als aan klanten.”

Een focus op zakelijke klanten past bij Hogendoorns eigen expertise: hij was tot voor kort topman bij Ctac, een Brabants IT-bedrijf dat SAP-software bij bedrijven installeert. Die achtergrond heeft hij gemeen met HP-topman Leo Apotheker, die topman van het Duitse SAP was. De twee kennen elkaar daarvan.

HP wil meer geld verdienen met zakelijke software en past zich ondertussen aan aan de wereldmarkt: niet in de VS maar in China worden nu de meeste computers verkocht. Daardoor verandert ook de rol van grote Amerikaanse computerreuzen als HP en Dell.

In 2005 nam IBM, grondlegger van de pc, al afscheid van de computertak om zich te richten op zakelijke toepassingen. Maar de vergelijking tussen HP en IBM gaat mank, vindt Hogendoorn: „IBM stootte zijn pc-tak af toen het 5 procent van de omzet was en verlieslijdend. Onze pc-divisie is winstgevend. En we blijven erin investeren.”

Laptops als de HP Pavilion worden grotendeels door Taiwanese computerbouwers in elkaar geschroefd. De systemen worden jaarlijks naar miljoenen kantoren en werkkamers verscheept. Aangenomen werd dat Samsung – hardwarefabrikant en computerbouwer – wel interesse zou hebben om met een overname in één klap de grootste pc-fabrikant ter wereld te worden. Maar de Koreanen ontzenuwden dit gerucht snel.

Wellicht gaat HP’s pc-divisie zelfstandig verder. Het bedrijf hoeft dan geen rekening meer te houden met de zakelijke ambities van de rest van het bedrijf en kan zich concentreren op de daadwerkelijke vraag van consumenten. Maar die zijn nu vooral geïnteresseerd in mobiele apparaten – een tak van sport waaruit HP zich acuut terugtrekt.

Voor zijn iPad-alternatief, de TouchPad. gebruikt HP het besturingssysteem WebOS – bedacht door softwaremaker Palm die in 2010 voor 1,2 miljard dollar werd overgenomen. De TouchPad en de HP smartphones met WebOS verdwijnen uit de winkels wegens tegenvallende verkoopresultaten. WebOS is echter geen weggegooid geld, benadrukt Hogendoorn: „We gaan het in de toekomst ook gebruiken op onze pc’s en printers.”

    • Marc Hijink