Nietmijnkeus.nl helpt niet-kiezers

Moeite met kiezen? De website Nietmijnkeus.nl, ‘voor wie wel weet wat, maar niet weet welke’, neemt de beslissing voor je. Je kunt er bijvoorbeeld ‘een boek’ (25 euro), ‘een afspraakje’ (32 euro), ‘schoenen’ (90 euro) of ‘een kunstwerk’ (720 euro) bestellen.

Ook cadeaus, een klassieke bronnen van keuzestress, kunnen besteld worden. Voor 35 euro bezorgt de site een willekeurig cadeau, voorzien van een Nietmijnkeus-keurmerk. „Met het keurmerk zijn de opgetrokken wenkbrauwen van het feestvarken doorgaans afdoende beantwoord”, aldus Nietmijnkeus.nl.

Namen voor een kind worden voor 2,50 euro geleverd per e-mail (een jongens- en een meisjesnaam). Na opsturen van het geboortekaartje bezorgt de site de zuigeling een „een certificaat waaruit blijkt dat zijn of haar naam niet uw keus was”.

Ook andere heikele situaties kunnen worden voorkomen via Nietmijnkeus. Bijvoorbeeld door de site voor je te laten stemmen op een willekeurig politicus van een willekeurige partij (10 euro). „Achteraf krijgt u van ons een Nietmijnkeus-stembewijs. U kunt er in uiteenlopende situaties mee aantonen dat de zittende volksvertegenwoordiging niet uw keus was.”

Mensen met een radicale afkeer van keuzes kunnen ten slotte kiezen voor ‘iets’ (95 euro).

De site – ‘aanbevolen door filosofen’ – is negen dagen online en heeft al 13.000 individuele bezoekers gehad. Ondanks het tongue -in-cheek-karakter en het niet zeer professionele voorkomen, voorziet de site kennelijk in een behoefte.

Oprichter Gustaaf Haan is overvallen door het succes. „Je begrijpt dat de winkel enigszins ironisch bedoeld is. Ik dacht: mijn vrienden bestellen eens iets voor de lol en dat was het dan. Tot mijn stomme verbazing stromen de bestellingen binnen. Tientallen bestellingen per dag, en het aantal groeit. Mensen maken blind geld over, sommigen zelfs meerdere keren.”

Het kan twee dingen betekenen, denkt Haan: mensen willen een geintje uithalen, of ze vinden het daadwerkelijk prettig om niet te kiezen. Uit de reacties op de site blijkt dat het allebei voorkomt. „Een uitstekend initiatief om mensen de kans te geven het lot weer te omarmen”, schrijft iemand. En: „Sterre. Echt een goeie naam. Gelukkig weten we al dat we geen jongen krijgen, dan hadden we hem Karel moeten noemen, wat ik echt een oerlelijke naam vind. Maar als alles goed gaat sturen wij binnenkort een geboortekaartje van Sterre.”

Niet iedereen is enthousiast. Een klant die ‘iets’ had besteld: „Een halve kuub haardhout staat hier voor de deur. We hebben een gaskachel. Je wordt bedankt.”

    • Eva de Valk