Gamer is nog steeds graag een Mario of een moordenaar

In Keulen vond vorige week Europa’s grootste gamebeurs plaats. De vijf opvallendste games zijn nieuwe edities van bewezen successen.

De verkoop van in doosjes verpakte computerspellen loopt al een tijdje terug, zo blijkt uit cijfers van de detailhandel. De groei zit voornamelijk in zogenoemde casual games, eenvoudige en goedkope spelletjes via internet.

Wie vorige week op de vakbeurs Gamescom was, merkte echter niets van problemen in de game-industrie. De beurs die plaatsvond in Keulen, is met bijna zeshonderd exploitanten en 275.000 bezoekers de grootste ter wereld. Naast de Tokyo Games Show is het bovendien de enige grote gamebeurs die voor een algemeen publiek toegankelijk is. De beroemde E3 Expo in Los Angeles is alleen voor de vakpers.

De bezoekers in Keulen geven een aardige indicatie van de fanatieke gamer: veel mannen, veel jongeren. Soms met zo’n grote liefde voor hun hobby dat ze zich verkleden als hun favoriete personages. Opvallend is de hechte groep fans die sommige spellen en studio’s hebben verzameld. Neem Blizzard, dat zich met iedere nieuwe aflevering van de fantasygames Warcraft, Starcraft of Diablo op veel belangstelling mag rekenen. Of Nintendo, dat zijn vaste klanten met een zevende Mario Kart-deel nog steeds enthousiast maakt. Games die daarvoor geschikt zijn, binden de ‘community’ nog extra aan zich door wedstrijden te organiseren. Tijdens Gamescom vonden onder meer Starcraft- en Dota 2-toernooien plaats.

Op deze pagina een aantal hoogtepunten van Gamescom. Wat zijn dit voor spellen? Sommige zijn voor alle leeftijden (Mario Kart, Zelda), sommige geschikt voor tieners (Dota, Diablo), andere duidelijk op volwassenen gericht (Battlefield, Dishonored). Ze gaan over oorlog, duivels, elfjes, tekenfilmfiguurtjes en huurmoordenaars. Het zijn schietgames, strategiespellen, avonturenspellen en racespellen. Er staan veel vervolgen tussen: alleen Dishonored is een nieuwe titel, maar ook die game bouwt voort op een traditie. De Zelda-reeks bestaat dit jaar al 25 jaar; Mario Kart en Diablo zijn er al sinds begin jaren negentig.

Trendwatchers merken terecht op dat games voor mobieltjes en websites belangrijker worden, en steeds meer geld omgaat in digitale downloads en betaalde extra’s in gratis games. Dat verklaart ten dele de daling in gewone spellen. Gamescom liet echter zien dat de traditionele games nog een lang leven beschoren zijn.

    • Niels `t Hooft
    • Stijn Bronzwaer