Fyra moet mogelijk langzamer gaan rijden

De hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Breda moet wellicht langzamer rijden. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) wil tijdelijke maatregelen nemen om de geluidoverlast te verminderen.

De maatregelen zijn nodig nu uit onderzoek van TNO en de Rotterdamse milieudienst DCMR blijkt dat de geluidsnormen worden overschreden ter hoogte van de Zuid-Hollandse gemeente Lansingerland.

Bewoners en gemeente strijden al ruim twee jaar tegen de overlast die zij zeggen te ervaren. Veel omwonenden omschrijven het geluid als van vrachtwagens die een lading grind lossen. De actiegroep Stop geluidsoverlast HSL spreekt van een „snerpende herrie”.

De nu gemeten overschrijding van de geluidsnormen met 2,5 decibel werd geconstateerd op de zevende etage van een nieuwbouwcomplex. Waar 57 decibel was toegestaan, werd 59,5 decibel vastgesteld, het niveau van een normale conversatie.

Op korte termijn acht de actiegroep maatregelen nodig, en ook voor later, als er nog veel méér treinen gaan rijden. „Opvoering van de dienstregeling om het spoor rendabeler te maken, zal niet mogelijk zijn zonder ingrijpende maatregelen, zoals overkappen van het spoortracé in Lansingerland.”

De problemen met geluid zijn de jongste in een lange reeks. Oorspronkelijk zouden in 2004 de eerste snelle treinen op het traject rijden, zo was midden jaren negentig bedacht. Maar na de openbare aanbesteding in 2001 – gewonnen door NS/KLM – waren er allerlei tegenvallers.

NS rijdt nu nog met oude treinen op het hsl-traject. De nieuwe treinen zouden in 2007 gaan rijden, maar dat is door problemen met de beveiliging en levering van treinen door de Italiaanse bouwer Ansaldo Breda al een aantal keer bijgesteld. De verwachte oplevering van de nieuwe Fyra, de V250, is nu voorjaar 2012. Of de nieuwe treinen stiller zijn dan de huidige, kan Schultz nog niet zeggen. „Dat zou kunnen”, antwoordde ze op de vraag of de V250 stiller is. Maar misschien maakt hij wel meer herrie, voegde ze er aan toe.