Winst RTL omhoog door reclame en overnames

Grootste televisiebedrijf van Europa ziet winst met een kwart stijgen.

Na een sterk laatste kwartaal van vorig jaar heeft RTL Group, het grootste televisiebedrijf van Europa, moeite om de groei vast te houden. In Nederland en Frankrijk bleef het concern profiteren van de groei in tv-reclame, maar in thuismarkt Duitsland vielen de cijfers tegen. In Zuid- en Oost-Europa daalde de advertentieomzet.

Dat maakte RTL Group gisteren bekend. Het moederbedrijf van RTL Nederland zag in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet stijgen met 3,4 procent naar 2,75 miljard euro. Dat komt met name door groeiende advertentie-inkomsten bij M6 in Frankrijk en RTL 4, 5, 7 en 8 in Nederland. Bovendien groeide RTL’s productiemaatschappij FremantleMedia dankzij enkele overnames.

Fremantle is in Nederland onder meer eigenaar van Blue Circle, bekend van de succesvolle programma’s Boer Zoekt Vrouw en RTL Boulevard. De winst van RTL Group groeide met bijna een kwart tot 382 miljoen euro. In vergelijking met het eerste half jaar van 2010 drukt de verliesgevende Britse zender Five niet langer op de resultaten.

RTL verkocht Five in juni 2010 aan een Britse uitgever. Vorig jaar leed RTL nog een verlies van 49 miljoen euro op Five.

In Nederland haalde RTL in het afgelopen half jaar hoge kijkcijfers (onder meer The Voice of Holland). Dat vertaalde zich naar ruim 10 procent groei in reclame-inkomsten. Het bedrijfsresultaat in Nederland – voor belastingen, rente en afschrijvingen – groeide met bijna 85 procent naar 59 miljoen euro. Volgens Gerhard Zeiler, bestuursvoorzitter van RTL Group, vertoonde het eerste half jaar van 2011 een „gemengd beeld” vergeleken met het sterke eerste half jaar van 2010. Zeiler is trots op de samenwerking in India die het bedrijf onlangs begon, de eerste activiteiten van RTL in Azië. Hij is voorzichtig optimistisch voor heel 2011. (NRC)