Succes heeft allemaal met je instelling te maken

Geboren ondernemer Bernd Damme (21). Oprichter en huidig directeur van het bedrijf 'Eye Wear'. Een zeer succesvolle online winkel met zonnebrillen. Foto: Peter de Krom

Naam: Bernd Damme

Leeftijd: 21 jaar

Studie: International Business Administration in Rotterdam (niet afgemaakt) en nu deeltijd geschiedenis

Bedrijf: Eye-wear.nl sinds 2006

Zonnebrillen verkopen. Het idee klinkt niet bepaald als een gat in de markt. Waarom ben je dat gaan doen?

„Ik was 15, het was zomer, toen ik begon na te denken over wat ik zou kunnen doen om geld te verdienen. Het moest een eigen idee zijn dat ik makkelijk zou kunnen uitvoeren. Ik bedacht drie dingen: een systeem waar je online aandelen kan verkopen van nieuwe ondernemers. Eigenlijk wat we nu crowdfunding noemen.

„En ik wilde een bedrijfje beginnen in privéjets. Ik zag dat er in opkomende economieën voldoende geld en interesse was voor privéjets en dat je redelijk makkelijk aan afgedankte vliegtuigjes kon komen. Maar hoe doe je dat als je 15 bent? Dus het werd zonnebrillen. Ik zat een keer te googlen naar een nieuwe zonnebril, maar ik kon niets vinden. Het was 2006, online shoppen was nog helemaal niet zo ingeburgerd als nu. In het eerste jaar was de omzet 1.600 euro. De omzet over vorig jaar bedroeg 1,8 miljoen euro.”

Helpen je ouders mee?

„Die stimuleren mij ontzettend, ik kan van alles met hen bespreken. Sinds twee jaar werkt mijn moeder voor mij. Ze doet de administratie en dat doet ze heel goed. Maar achteraf gezien was het toch niet zo’n goed idee. Als er privé wat is, trekt ze dat door in ons zakelijk contact. Dat moet gescheiden blijven. Ach, ik weet niet of ze daar iets aan kan doen. Ze is tenslotte mijn moeder.”

Hoe is je bedrijf succesvol geworden?

„Door een combinatie van factoren denk ik. Een goed team. Ik heb altijd een goede collectie nagestreefd en de klant op nummer één gezet. Dat klinkt cliché, maar is noodzakelijk. Service is heel bepalend. Verder zat de tijd ook mee, online shoppen werd steeds groter. En ik ben niet bang voor nieuwe ideeën. Social media hebben wij redelijk goed in de vingers. Eye-wear.nl was bijvoorbeeld de eerste in Nederland met een Facebookstore.”

Welke eigenschappen hebben je geholpen?

„Doorzettingsvermogen, een rotsvast geloof in mezelf. Ik ben ook best een goede netwerker. Als je die eigenschappen hebt dan heb je een goede voorsprong, maar het gaat vooral om je instelling. Het is hard werken, je kan een bedrijf niet met een 9 tot 5 mentaliteit runnen. Het is een levensstijl waar je voor moet kiezen.”

Wat heb je op moeten geven?

„Nou waar mijn ouders niet zo blij mee waren: mijn studie. Ik moest heel vaak aanwezig zijn terwijl ik een zakelijke afspraak had ergens in Europa. Ik dacht: ga ik mijn opleiding en mijn bedrijf half-half doen? Dat ging gewoon niet, dus ik stopte ermee. Mensen van mijn leeftijd gaan veel uit of zijn lid van verenigingen. Daar had ik geen tijd voor. Dat heb ik gemist, maar dat compenseer ik met de ervaring die ik opdoe dankzij mijn bedrijf. Ik heb meer van de wereld kunnen zien, heb een enorm netwerk en heb er veel vriendschappen aan overgehouden.”

Je bent nog zo jong, je zou al achterover kunnen leunen. Heb je nog ambities?

„Ik heb het bedrijf nu al vijf jaar. Ik merk dat ik toe ben aan nieuwe ideeën en nieuwe uitdagingen. Er zijn al meerdere partijen die interesse hebben getoond in mijn bedrijf dus het is niet onwaarschijnlijk dat ik over anderhalf jaar vertrek. Ik doe er nu veel dingen naast. Ik zit in allerlei stichtingen en jurylidmaatschappen, doe advieswerk voor Economische Zaken en er zijn meerdere bedrijven waar ik in geïnvesteerd heb.

„Ik wil mijn dromen waarmaken. Een film maken bijvoorbeeld. Of een nieuw modelabel opzetten. Drie maanden geleden heb ik met drie anderen Cravatta Pelliano gestart, een label dat Italiaans vakmanschap met Nederlands ontwerp combineert. We beginnen met accessoires voor de man. De eerste winkel moet in oktober in Rotterdam opengaan.”

Hanina Ajarai

    • Hanina Ajarai