Slechte zomer nekt brouwer Heineken

Beleggers en analisten schrokken zich vanochtend rot van het halfjaarbericht van Heineken. De cijfers waren op zich niet slecht, maar de vooruitzichten wel. De koers ging hard omlaag.

Analist Richard Withagen van SNS Securities weet wel hoe hij de enorme koersval van Heineken vandaag moet verklaren. De verkapte winstwaarschuwing en de tegenvaller in Mexico. „Ik ben wel geschrokken”, zegt hij.

De bierbrouwer was vanochtend met ruim 12,3 procent met afstand de grootste daler op de Amsterdamse beurs. De halfjaarcijfers, die Heineken vanochtend publiceerde, waren op zichzelf niet schrikbarend. De wereldwijde omzet groeide met 11 procent tot ruim 8,3 miljard euro en de winst was 694 miljoen euro maar iets onder de verwachtingen. Maar helemaal aan het eind, zat een keiharde winstwaarschuwing verscholen: „de nettowinst voor het gehele jaar zal in grote lijnen gelijk zijn aan vorig jaar”, verwacht Heineken.

Oorzaak 1: het slechte weer in Europa (met 46 procent van de omzet de grootste afzetmarkt) in juli en augustus. Deze belangrijke zomermaanden vallen in de tweede helft van het boekjaar. Dat het weer in het begin van het tweede kwartaal – april en mei – juist uitzonderlijk goed was in Europa, leidde juist tot hogere omzetgroei in met name Frankrijk, Italië en Ierland.

De tweede aanleiding voor de slechte vooruitzichten voor de rest van het jaar is het lage consumentenvertrouwen in delen van Europa en de Verenigde Staten, als gevolg van de economische onzekerheid. „Mensen gaan wat minder uit, en dat voelen wij”, zegt Heineken-topman Jean-François van Boxmeer.

Het vooruitzicht van Heineken betekent een winstgroei van nul. Over 2010 boekte het concern nog een winstgroei van 37 procent, tot ruim 1,4 miljard euro. Voor dit jaar hadden analisten een gemiddelde groei van de zogenaamde ‘autonome winst’ geraamd van 16 tot 17 procent. Withagen van SNS: „Die zullen we nu met ruim 10 procentpunt naar beneden moeten bijstellen.” „Door negatieve valuta-effecten misschien nog wel iets meer.”

Daarnaast ziet Withagen een „grote tegenvaller” in Mexico, het land waar Heineken begin vorig jaar zijn grootste overname ooit deed. Voor 5,3 miljard euro kocht het daar brouwerij Femsa. „Nu blijkt dat Heineken daar marktaandeel verloren heeft. Het management zal goed moeten uitleggen hoe dat komt en wat ze daar aan gaan doen.”

Volgens bestuursvoorzitter Van Boxmeer is Mexico absoluut geen probleem. „Zoals bij al onze overnames hebben we bij Femsa eerst flink gereorganiseerd. Dat heeft indirect tot een bescheiden verlies aan marktaandeel geleid: in volume een procent of 2, in waarde maar 1 procent. Wij investeren vooral in dat laatste: waarde is belangrijker dan volume.” In totaal groeide de afzet licht, met 0,8 procent. Van Boxmeer verwacht dat die groei in de komende tijd flink zal oplopen, met name in de hoger geprijsde bieren. In maart is in Mexico het eigen merk Heineken „succesvol” geïntroduceerd. Dat bedoelt hij met ‘investeren in waarde’. „We staan in Mexico nog maar aan het begin.”